Skandinavia: Näin asiakkaat ajattelevat Amazonin tulosta

Bring selvitti skandinaavisten asiakkaiden näkemyksiä verkkojätistä.

Kerroimme jo syksyllä, että Amazon etsii ruotsalaisia kielenkääntäjiä saksalaiselle sivustolleen. Tästä päätellen sivuston ruotsinkielinen versio tavoittelee sinikeltaisia asiakkaita tulevaisuudessa. Viimeisten viikkojen aikana panostus Ruotsiin on muuttunut yhä intensiivisemmäksi, kun yritys hakee avainhenkilöitä vasta-avattuun verkkokauppahaaraan Ruotsissa.

Mutta mitä sitten sanovat ne skandinaaviset asiakkaat, jotka jo tekevät ostoksia giganttisella verkkokauppa-aslustalla? Bring otti asiasta selvää suuressa raportissa ja vertasi mielipiteitä siihen, miten saksalaiset asiakkaat suhtautuvat jättiläiseen.

Ilmoitus

Raportin antamat vastaukset voivat auttaa verkkokauppoja valmistautumaan verkkokaupan tulevaisuuteen ja auttaa niitä varautumaan mahdollisuuksiin ja haasteisiin, joita Amazonin tulo pohjoismaihin voi aiheuttaa. Olemme kysyneet saksalaisilta ja pohjoismaisilta verkkokauppa-asiakkailta, mitä he ajattelevat Amazonista ja olemme kysyneet myös kahden alan asiantuntijan näkemyksiä. He ovat jakaneet kokemuksiaan Amazonista ja antaneet vinkkejä sekä neuvoja siitä, kuinka verkkokauppa voi valmistautua tulevaisuuden kilpailuun, Bringin Ruotsin ja Suomen myyntijohtaja Jacob Aagaard kertoo.

 

Asiakastyytyväisyys huipussaan

Raportissa pistää silmään yksi asia, nimittäin asiakastyytyväisyys. Amazon on tämän valossa muihin verkkokauppoihin verrattuna etunenässä. Bringin tutkimuksen mukaan 62 prosenttia asiakkaista oli erittäin tyytyväisiä edelliseen ostoonsa Amazonilla, kun muissa verkkoliikkeissä ostaneissa vain 52 prosenttia oli tätä mieltä.

Tyytyväisyys on luonut myös suuren joukon asiakkaita, jotka palaavat uudelleen ostoksille. 8,5 kymmenestä skandinaavisesta asiakkaasta aikoi suurella todennäköisyydellä tehdä Amazonilla ostoksia myös uudelleen. Saksalaisista asiakkaista 92 prosenttia kertoi asioivansa Amazonilla, vaikka jossain muussa verkkoliikkeessä sama tuote olisi myynnissä samaan hintaan.

Ainoat tuotekategoriat, jossa saksalaiset asiakkaat valitsevat toisen verkkokaupan ennen onlinetitaania, ovat vaatteet ja kosmetiikka.

Hyvistä arvosanoista huolimatta asiantuntijat ovat sitä mieltä, ettei skandinaavisten verkkokauppiaiden tarvitse olla huolissaan tulevaisuudesta.

Minun mielestäni skandinaavisilla verkkokaupoilla on monia vahvuuksia Amazoniin verrattuna. Amazonista tulee varmasti menestys Skandinaviassa, mutta uskon, että monet ostavat edelleen mieluummin muista verkkokaupoista. Hyödynnä paikallisia etuja, kuten fyysisen liikkeen ja nettialustan vuorovaikutusta, vastuullisuutta ja paikallisia tuotteita sekä hyvää asiakaspalvelua, sleeknote.comin toimitusjohtaja ja perustaja Mogens Möller sanoo.

 

Ilmoitus