Singles Dayn ennätykset uusiksi – miljardin dollarin raja rikki 85 sekunnissa

Alibaban verkkomyyntikarnevaali Singles Day sai taas ihmisiä käyttämään hurjasti rahaa.

Ilmoitus

South China Morning Postin mukaan vuorokauden aikana kauppaa käytiin 30,8 miljardin (noin 27 miljardia euroa) dollarin edestä. Asiakkaat olivat heti alusta hereillä - CNN kertoo, että miljardin dollarin raja meni rikki minuutissa ja 25 sekunnissa. Ensimmäisen tunnin aikana kauppa kävi 10 miljardin dollarin arvosta. Viime vuoteen verrattuna kasvua oli 21 prosenttia.

Singles Daysta - 11.11 - tuli verkkomyynnin suurin myyntipäivä Kiinassa vuonna 2009 kun Alibaba lanseerasi ensimmäiset Singles Day -kampanjat. Uutistoimisto Reutersin mukaan Alibaban myyntiin osallistui tänä vuonna 180 000 tuotemerkkiä. Kuluttajat ostivat erityisesti matkapuhelimia ja muuta elektroniikkaa, mutta myös vaippoja ja maitojauhettakin.

Suomessa vielä hiljaista

Suomessa Singles Day-kampanjoita järjesti muun muassa Verkkokauppa.com ja Gigantti.

– Viime vuonna teimme ensimmäistä kertaa tällaisen kampanjan. Se sai sen verran hyvän vastaanoton, että päätimme uusia sen, kertoo Gigantin viestintäpäällikkö Anne Korpela STT:lle.

Suomessa suurin myyntipäivä on kuitenkin edelleen Black Friday, joka löi itsensä kunnolla läpi kaksi vuotta sitten. Tänä vuonna Black Friday on 23.11.