Shipit tähtää kasvuun ja ulkomaille

"Suomalaisten kannattaisi markkinoida enemmän ulkomaille."

Ilmoitus

Pari vuotta sitten Lari Pihlajapuro mietti, miten yksinkertaistaa pakettien kuljetuspalvelut, varsinkin Suomesta ulkomaille.

- Tämä lähti asiakkaiden tarpeista kun sain lukea miten kallista on lähettää paketteja ulkomaille, Pihlajapuro kertoo.

Mallina momondo

Reilun puolen vuoden suunnittelutyön jälkeen Pihlajapuro perusti Shipit Oy:n. Palvelu lanseerattiin kesäkuussa 2016, ja liiketoiminta käynnistyi syksyllä 2016. Yksinkertaisesti voidaan sanoa, että Shipit on pakettien kuljetuspalveluiden alusta, mallinaan matkoja ja hotellimajoitusta välittävät Trivago, Momondo ja Ebookers.

- Jos yritys on ottanut Shipit:in liitännäisen verkkokauppaansa, niin asiakkaalle tarjotaan siellä Shipit:in kautta toimitustapoja.

Shipit Oy:llä on sopimukset muun muassa Postin, Matkahuollon, DB Schenkerin, Postnordin ja GLS:n kanssa. Yritys kuljettaa myös Postin FedExin ja UPS:n paketteja. Shipit:in asiakkaat saavat monen kuljetusyhtiön palvelut yhdellä rekisteröitymisellä.

- Tarjoamme koko lähetysketjun asiakkaillemme pikakirjeestä  paketti- ja rahtipalveluiin asti. Asiakas voi tilata lähetyksen mistä päin maailmaan tahansa, Pihlajapuro kertoo.

Toiminta kasvaa

Shipit siis lanseerasi palvelunsa kesäkuussa 2016 mutta ryhtyi markkinoimaan sitä vasta loppuvuodesta. Ensimmäisen vuoden (puolen vuoden) liikevaihto jäikin noin 18 000 euroon mutta sen jälkeen kasvua on tapahtunut.

- Toiminta kasvaa ja saamme hyvää palautetta asiakkailta. Tänä vuonna kasvoimme noin kymmenkertaiseksi viime vuoteen verrattuna, Pihlajapuro kertoo..

Ilmoitus

Pihlajapuro kertoo, että yrityksen valttikortteina ovat yhteneväiset, viimeiseen asti hiotut prosessit sekä kilpailukykyiset hinnat, johtuen muun muassa yrityksen matalista hallintokuluista.

- Hyvät hintamme selittyvät osittain sillä että ostamme niin paljon kuljetuspalveluita sisään, näin pystymme tarjoamaan asiakkaillemme kilpailukykyisemmät hinnat kuin mitä he itse pystyisivät saamaan suoraan kuljetusyhtiöiltä. Hinnat ovat erityisen hyvät yksityishenkilöille sekä pienille ja keskisuurille -yrityksille, Pihlajapuro sanoo.

Shipitin palvelussa esimerkiksi verkkokauppiailleasiakas valitsee laskurista mieluisimman kuljetuspalvelun. Tämän jälkeen hän voi tulostaa lähetyksiinsä standardin mukaiset osoitetarrat sekä muut lähetysasiakirjat. Tiedon siirto tapahtuu täysin sähköisesti.

"Rohkeammin ulkomaille"

Tänä vuonna yritys käy ulkomaisia sopimusneuvotteluja, tähtäimessä ovat Ruotsi, muut Pohjoismaat sekä Viro ja Puola. Pihlajapuron mielestä suomalaiset verkkokaupat voisivat rohkeammin pyrkiä ulkomaille ja etenkin markkinoida itseään voimakkaammin.

- Ulkomaisten kilpailijoiden tuotteet eivät ehkä aina ole niin hyviä kuin suomalaisten, mutta he osaavat tuoda niitä esille ja onnistuvat siksi. Ei ole kovin suomalaista tuoda itseään esille. Tässä suomalaisilla verkkokauppiailla olisi opittavaa, Pihlajapuro sanoo.