Seuraa pelimaailmaa: Nike ja Adidas lähtevät mukaan Metaverseen

Urheilujätit panostavat virtuaalisiin vaatteisiin.

Metaverse kuvataan usein tulevaisuuden internettinä ja sosiaalisina medioina - paikkana, jonne integroidumme digitaalisilla kopioilla ja variaatioilla meistä itsestämme. Avataret ovat sitten osa virtuaalista ja simuloitua maailmaa, joka kulkee rinta rinnan fyysisen maailmamme kanssa.

Tällä hetkellä integroidumme näyttöjen kautta, mutta Metaversessä tämä tapahtuu esimerkiksi VR-lasien avulla, jolloin olemme toisiimme yhteydessä 3D-ympäristöissä. Odotettavissa on, että Metaversessä voi virtuaalisesti ja avatariin perustuen tehdä kaikkea shoppailusta kavereiden kanssa hengailuun, treenata ja käydä konserteissa.

Ilmoitus

Metaversio-konseptiin kuuluu myös AR, augmented reality, tai vahvistettu todellisuus. Tässä tapauksessa kysymys on animaatiosta tai kuvista, jotka integroidaan fyysiseen maailmaan.

 

Pelimaailma aikaisin mukana

Metaverse-konsepti on ollut pitkään mukana pääasiassa pelimaailmassa, jossa World of Warcraft ja Fortnite ovat selkeitä esimerkkejä. Peleissä käytetään avatarta, jonka voi integroida muiden avatarien kanssa, jotka voivat yhdessä ratkoa esimerkiksi jotain virtuaalisessa pelimaailmassa. Peleissä on myös mahdollista ostaa esimerkiksi digitaalisia aseita tai vaatteita.

Käsite tuli kuitenkin laajemmin tutuksi vasta syksyllä, kun Facebook vaihtoi nimensä Metaksi johtaakseen kansainvälistä Metaverse-kehitystä. Meta haluaa esimerkikisi kehittää sosiaalisen median ympäristöä 3D-muotoon.

 

Nike panostaa virtuaalisiin kenkiin

Ja nyt myös Nike ja Adidas lähtevät Metaverse-maailmaan. Nike kertoi viikolla, että he ovat ostaneet kenkäyhtiö RTFKT:n, joka luo ja myy virtuaalisia kenkiä. Helmikuussa RTFKT myi esimerkiksi virtuaalisia kenkiä 3,1 miljoonalla dollarilla, kertoo ruotsalainen talouslehti Di Digital. 

Myös Guccilla on jo aikaisemminkin yhteistyötä avatariin pohjautuvan peliyhtiö Robloxin kanssa, jossa Gucci-laukun saa itselleen noin 4000 eurolla.

Viimeisten viikkojen aikoina Adidas on niin ikään lähtenyt Metaverse-alueelle. Adidaksen asiakkaat voivat ostaa digitaalisia avaimia, jotka antavat pääsyn ylellisiin lanseerauksiin, niin fyysisiin kuin virtuaalisiin vaatteisiin merkiltä.

Ilmoitus

 

Adias myy digitaalisia poletteja

Virtuaalista pääsyä kutsutaan NFT:ksi tai non-fungible tokeniksi. Tämä on ainutlaatuinen digitaalinen pääsy, jonka voi ostaa eikä sitä voi korvata millään muulla. Asia muistuttaa paljon aitoja tauluja, jotka löytyvät museoista, tunnettujen taiteilijoiden sellaisia. Alkuperäisteosta ei koskaan voi korvata muulla. Ja nyt tämä sama koskee digitaalista maailmaa - mitä tulee NFT:hen, joita voi ostaa ja myydä useilla miljoonilla.

Digitaalinen Adidas-avain tai poletti maksaa 0,2 etheriä. Se vastaa noin 800 dollaria. Ether on kryptovaluutta Ethereumin ketjussa, eräänlainen kontrollisysteemi digitaalisille valuutoille.

Viikolla Adidas julkaisi ensimmäisen Metaverse-fyysisen kokoelman haalareita, joita koristaa polettikoodi. Asiasta raportoi The Verge.