Ostohetki on siirtynyt lähemmäs ystävänpäivää.
Mastercardin teettämä Love Index -selvitys kertoo, että ystävänpäivän yllätykset hankitaan yhä useammin viime hetkellä ja verkkokaupoista
Yrityksen vuosittainen Love Index -selvitys tarkastelee pankki-, luotto- ja prepaid-korttimaksuja 11.–14. helmikuuta vuodesta 2016 vuoteen 2018. Ostosten kokonaismäärä on kasvanut tällä ajalla vain kolme prosenttia maailmanlaajuisesti, mutta ostohetki on siirtynyt lähemmäs ystävänpäivää. Yleisin ostopäivä onkin itse ystävänpäivä 14. helmikuuta ja 30 prosenttia ostoksista on tehty juuri 14. helmikuuta viime vuonna.
- Neljättä kertaa julkaistava Mastercard Love Index antaa kauppiaille arvokasta tietoa kuluttajien osto- ja maksutavoista. Kuluttajat suosivat perinteisiä lahjoja, mutta innovatiivisia maksutapoja. Suomalaiset valitsevat kätevimmän turvallisen maksutavan ja näin lähimaksamisen suosio on kasvanut vauhdilla, sanoo Pekka Laaksonen, Mastercard Suomen maajohtaja.
Kuluttajat suosivat verkkokauppaa
Viime hetken ostoksia tekevät kuluttajat suosivat verkkokauppaa ja ostotapahtumien määrä verkkokaupoissa on kasvanut 76 prosenttia vuodesta 2016 viime vuoteen verrattuna.
Lahjat ovat pysyneet hyvin samanlaisina. Ruusujen ja muiden kukkaostosten osuus on kasvanut 7 prosenttia ja korujen osuus on vähentynyt kahdeksan prosenttia. Tosin vastaanottajan maun tuntemista vaativien, hyvin henkilökohtaisten lahjojen, kuten kirjojen ja musiikin osuus on kasvanut 41 prosenttia.
Lähimaksujen määrä kasvaa
Myös hotelliyöpymiset ovat kasvattaneet suosiotaan ystävänpäivälahjana. Ostotapahtumien määrä kasvoi 9 prosenttia vuodesta 2016 vuoteen 2018, ja kokonaiskulutus kasvoi yhteensä 5 prosenttia.
Lähimaksamisen määrä on kasvanut arvolla mitaten 229 prosenttia ja ostotapahtumien perusteella 193 prosenttia vuodesta 2016 viime vuoteen verrattuna maailmanlaajuisesti. Lähimaksaminen on noussut suosituimmaksi maksutavaksi ja sillä voi maksaa jo yli yhdeksällä miljoonalla kassalla 114 maassa.