Selvitys: Huonekalujen verkkomyynti kasvussa

”Ostokokemus ei enää pääty paikanpäällä myymälässä, vaan rauhassa kodin suojissa.”



Kodin sisustustavaroita ja huonekaluja myyvien verkkokauppojen myynti Suomessa kasvaa. Klarnan selvityksen mukaan huonekalukaupassa verkkokaupan ja kivijalkakaupan suhde on herkkä, ja mobiilin merkitys korostuu.

Maksupalveluyhtiö Klarnan myyntidatan perusteella huonekalujen verkkomyynti Suomessa kasvaa. Klarnan kautta tehdyn huonekalujen ja sisustustuotteiden verkkomyynti on Suomessa kasvanut 205 % vuoden 2019 tammi-huhtikuussa verrattuna samaan aikaan edellisenä vuonna.

Myös mobiilimyynti on kovassa kasvussa. Suurin osa Klarnan kautta viime vuonna Suomessa tehdyistä huonekaluostoksista on tehty mobiililaitteilla, kuten älypuhelimella (41,2 %) tai tabletilla (9,3 %) tietokoneen sijaan (49,5 %). Suomessa naiset käyttävät huonekaluostoksiin enemmän rahaa kokonaisuudessaan (72,2 % myynnistä) mutta miesten keskiostos on 38 % naisia korkeampi.

Kuluttajat arvostavat verkon sujuvaa ja huoletonta ostokokemusta

– Myyntidatamme sekä keskustelut kauppiaiden kanssa osoittavat, että nykyajan kuluttajaa miellyttääkseen on yhä tärkeämpää käyttää digitaalisia kanavia sujuvan ostokokemuksen luomiseksi. Kuluttajat käyttävät koko ajan enemmän aikaa verkossa esimerkiksi etsiäkseen tietoa ennen ostopäätöksen tekemistä. Ostokokemus ei enää pääty paikanpäällä myymälässä, vaan rauhassa kodin suojissa, mikä asettaa suurempia vaatimuksia selkeille tuotetiedoille, nopeille toimituksille sekä monipuolisille ja sujuville maksuvaihtoehdoille, sanoo tiedotteessa Jani Tyyni, Klarnan Suomen General Manager.

Huonekalukauppa Vepsäläisen markkinointijohtaja Outi Lahtisen mukaan sujuva siirtyminen verkkokaupan ja myymälän välillä on tärkeää.

– Monen muun alan lailla huonekalu- ja sisustustuoteryhmissä suurin kasvu tulee nyt ja tulevaisuudessa verkkokaupasta, mutta myymälät ovat yhä tärkeässä roolissa erityisesti inspiraation, kokeilun ja palvelun suhteen. Kehitämme jatkuvasti verkkokauppaamme palvelemaan paremmin sekä nettiostoksia tekeviä että myymälässä asioivia asiakkaita. Tärkeintä on kanavasta riippumaton asiakaskokemus ja tyytyväinen asiakas. Trendeissä korostuvat vastuullinen kuluttaminen ja kestävä kehitys, mikä näkyy yhä enemmän myös ostopäätöksissä, sanoo Lahtinen tiedotteessa.

Klarnan keräämä data tukee huonekalumyyjien havaintoja – eniten huonekaluostoksia tehdään Suomessa sunnuntaisin kello 20—21 välisenä aikana kodin rauhassa huolellisen harkinnan tuloksena, viikonlopun mahdollisten myymälävierailujen jälkeen.

Verkkomyynnin kasvun ja mobiilimyynnin suosion lisäksi Lahtinen näkee, että verkkokaupalla ja myymälällä on molemmilla tarkoituksensa.

– Kehitämme Vepsäläisen verkkokauppaa jatkuvasti parantaaksemme asiakaskokemusta- ja palvelua, mutta seuraamme myös muuta ostokäyttäytymiseen liittyvää kehitystä, kuten vastuullisuusasioita ja kestävää kuluttamista. Meille tärkeintä on tarjota paras mahdollinen asiakaskokemus ja tehdä asiakkaamme tyytyväisiksi riippumatta siitä, mitä kanavia he asioimiseen haluavat käyttää, Lahtinen sanoo.

Klarnan tilastoja huonekalujen ja kodin tavaroiden verkko-ostoksista Suomessa:

• Huonekalujen ja sisustustuotteiden verkkomyynti on Suomessa kasvoi 205 % vuoden 2019 tammi-huhtikuussa verrattuna samaan aikaan edellisenä vuonna.
• Suurin osa Klarnan kautta viime vuonna Suomessa tehdyistä huonekaluostoksista on tehty mobiililaitteilla, kuten älypuhelimella (41,2 %) tai tabletilla (9,3 %) tietokoneen sijaan (49,5 %).
• Suomessa naiset käyttävät huonekaluostoksiin enemmän rahaa kokonaisuudessaan (72,2 % myynnistä) mutta miesten keskiostos on 38 % naisia korkeampi.
• Eniten rahaa ostoksiin käyttävät 26-35-vuotiaat (28,9 %), seuraavana 36-45-vuotiaat (27,2 %) ja 46-55-vuotiaat (18,2 %).
• Huonekaluostosten osuus muista ostoksista nousee iän myötä – suurimmillaan osuus on yli 65-vuotiailla.
• Sunnuntait ovat suosituin päivä huonekaluostosten tekoon, ja suurin osa ostoksista tehdään kello 20—21 välisenä aikana.

Tiedotteen tiedot perustuvat yli sadalta Klarnan maksuratkaisuja käyttävältä suomalaiselta huonekalukauppiailta kerättyihin tietoihin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest