Salesforce: Verkkokauppatilaukset laskussa Pohjoismaissa

Q2 Shopping Index näyttää tasaantumisen merkkejä verkkokaupassa.

Salesforce julkaisi heinäkuun puolessa välissä vuoden 2021 toisen neljänneksen kattavan Shopping Indexin, joka sisältää yli miljardin verkko-ostoksen tehneen asiakkaan dataa. Tutkimuksen valossa verkkokauppa kasvaa edelleen, mutta kasvu on nyt aiempaa, verrattuna niin edelliseen vuoteen kuin edelliseen kvartaaliin, hillitympää.

Vuoden 2021 toisella neljänneksellä verkkokauppa kasvoi vain kolme prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Pohjoismaissa verkkokauppa kasvoi kahdeksan prosenttia.

Ilmoitus

Vielä vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kasvu oli huomattavasti huimempaa ja kasvua kansainvälisesti oli 58 prosenttia ja Pohjoismaissa kasvu ponkaisi yli 70 prosenttia.

Kansainvälisesti verkkokauppaliikenne kasvoi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 8 prosenttia. Pohjoismaissa liikenne kuitenkin pieneni viisi prosenttia.

Vuoden toisen neljänneksen aikana 69 prosenttia verkkokauppojen liikenteestä tuli mobiililaitteista, 28 prosenttia tietokoneilta ja kolme prosenttia tableteilta.

Tilauksista 57 prosenttia tehtiin mobiililaitteilla, 40 prosenttia tietokoneilla ja kolme prosenttia tableteilla. Monet käyvät katsomassa verkkokauppoja mobiililaitteilla, mutta laittavat tilauksen tietokoneelta.

 

Puhelimella tehty ostos hylätään useimmin

Edelliseen kvartaaliin verrattuna Pohjoismaiset tilaukset verkkokaupoista laskivat kymmenen prosenttia ja keskimääräisen ostoskorin hinta laski noin neljä prosenttia. Vuoden takaiseen verrattuna ostoskorin hinta oli kuitenkin 20 prosenttia koholla ja ostoskorin arvo huhti-kesäkuussa oli 103,10 dollaria tai 87,6 euroa.

Kansainvälisesti sosiaalisen liikenteen kokonaisosuus eli vierailujen, joissa viittaava lähde on sosiaalinen media, on kasvanut 8 prosentista 9 prosenttiin. Pohjoismaissa sama luku on 7 prosenttia. Eniten sosiaalisen median kautta verkkokauppoihin tultiin tabletilla ja vähiten tietokoneella.

Pohjoismaissa puhelimella tehty ostoskori hylätään jopa 85 prosentissa ostoskerroista. Tietokoneella tehty ostoskori hylätään 73 prosentissa tapauksia ja tabletilla hylkäysprosentti on 70.

Ilmoitus

Hakutoimintaa pohjoismaissa hyödynsi ensimmäisen neljänneksen aikana 7 prosenttia, mutta toisen neljänneksen aikana määrä oli kasvanut 10 prosenttiin. Hakutoiminta voi myös edistää myyntiä, sillä 29 prosenttia toisen kvartaaliin myyntituloista tuli shoppailijoilta, jotka olivat käyttäneet hakutoimintoa.