Click & Collect lisää ehkä tuloja

”Maailma on edelleen vain uuden ylimenokauden alussa, josta tulee normaalitila ja odotusten mukaan onlineostot jatkavat kasvuaan.”

Salesforce on julkistanut uusia kuluttajakaupan lukuja vuoden 2020 ensimmäiseltä neljännekseltä. Index käyttää Salesforcen Commerce Cloudia analysoidakseen yli miljardin kuluttajan aktiviteettejä onlinella. Tulos osoittaa kuinka ostokäyttäytyminen muuttuu kansainvälisesti ja yksittäisissä maissa sekä alueilla Covid-19-pandemian vuoksi, mikä rajoittaa henkilöiden liikkuvuutta. Tämän datan perusteella maailma on edelleen vain uuden ylimenokauden alussa, josta tulee uusi normaalitila ja odotusten mukaan onlineostot jatkavat kasvuaan.

Tulemme näkemään digitaalisen kaupan jatkavan kasvuaan samaan tahtiin, kun ihmiset hakeutuvat onlinelle tyydyttääkseen tarpeensa. Digitaalikaupan liikenteen ja myynnin nousu ei kuitenkaan todennäköisesti kykene kattamaan sitä merkittävää laskua, jota vähittäiskauppa kokee nyt, Salesforcen retailasiantuntija Lars Groenkjaer sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus

 

Joitakin esimerkkejä indexistä:

Verkkokaupan kysyntä kasvaa, kun käynnit liikkeissä vähenevät

Verkkokaupan tulot kasvoivat keskimäärin 20 prosenttia Q1 2020 aikana verrattuna edellisvuoden 12 prosenttiin. Pohjoismaissa kasvu oli suurempaa kuin monissa muissa maissa, 27 prosenttia verrattuna esimerkiksi Saksan 14 prosenttiin. Liikenne verkkokauppaan kasvoi kansainvälisesti 16 prosenttia. Pohjoismaissa keskimääräisen verkkokauppaoston hinta nousi noin 20 euroa; edellisvuoden 170 eurosta 190 euroon Q1 aikana vuonna 2020.

 

Tarpeellisista ostoista tulee digitaalisia

Kun ihmisiä on kehotettu tai jopa lainsäädännöllä pakotettu jäämään kotiin, on eristäytyminen aiheuttanut digitaalisen kysynnän piikin tuotteisssa, kuten ruoka ja itsehoitotuotteet. Digitaaliset ostot kasvoivat kansainvälisesti 200 prosenttia ajalla 10.-20. maaliskuuta ja pysyi samalla tasolla Q1 lopun ajan.

 

Ilmoitus

Hae liikkeestä mahdollisuus = lisääntyneet tulot

Verkkokaupat, jotka tarjoavat mahdollisuutta hakea tuote liikkeestä kasvattivat tulojaan 27 prosenttia neljänneksen aikana, verrattuna 13 prosentin kasvuun niissä liikkeissä, jotka eivät tätä vaihtoehtoa tarjonneet. 10.-20.3 ajalla verkkokauppojen, jotka tarjosivat mahdollisuutta hakea tuote liikkeestä, tulot kasvoivat 92 prosenttia. Sivustot, jotka eivät tätä mahdollisuutta tarjonneet kasvattivat tulojaan vain 19 prosenttia.

 

AI luo arvoa

Tilausten arvo kasvoi 26 prosenttia, kun asiakas osti tuotteen tai tuotteet tekoälyn avulla tehdyn tuotesuosituksen ansiosta.

 

Sisustus, treenivaatteet, leikki- ja pelituotteet kovassa kasvussa

Index osoittaa, että myös vähemmän tarpeellisten tuotteiden kysyntä kasvoi kansainvälisesti ensimmäisen neljänneksen aikana. Digitaaliset tulot koskien kotia ja sisustusta kasvoivat 51 prosenttia, treenivaatteiden kysyntä kasvoi 31 prosenttia ja leikkikalujen ja pelien 24 prosenttia, edellisvuoden samaan ajanjaksoon verrattuna.

 

Nyt ostetaan puhelimella

Pohjoismaissa älypuhelimen käyttö, sivuilla vierailtaessa ja ostettaessa, kasvoi 48 prosentista 55 prosenttiin. Loput käynneistä tehtiin tietokoneella tai iPadilla. Tämä mukailee kansainvälistä trendiä.

 

USA:ssa ostetaan nyt aamuisin

Digitaalinen jalanjälki verkkokauppasivustoilla USA:ssa osoittaa myös, että iltaisin tehdyt ostot ovat vähentyneet. Normaalisti ostoryntäys on ollut kello 19 tienoilla illalla, kun valtaosa käynneist tehdään nyt jo aamuyhdeksältä.

 

Lähteenä käytetty Salesforcen Kauppaindexiä Q1 2020, Salesforce Shopping Index, joka hyödyntää datassaan Commerce Cloudia ja analysoi yli miljardin kuluttajan aktiviteettejä 34 eri maassa. Tutkimuksen fokus on maissa: USA, Kanada, Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Espanja, Japani, Alankomaat, Australia ja Uusi-Seelanti sekä Pohjoismaat.