Salaperäinen muotikauppias takoi kunnon tuloksen

Päästää markkinoille 2000 uutta tuotetta joka päivä.

Muotiyritys Shein perustettiin Kiinassa vuonna 2008 ja se tunnetaan erityisen halvoista hinnoista. Verkkokauppa houkuttelee asiakkaita kautta maailman.

Yhtiön kohderyhmänä on 15-24-vuotiaat ja liikeidea on yksinkertainen: valikoiman on oltava valtava ja sen on seurattava trendejä erittäin huokein hinnoin. Klarna on integroitu yritykseen ja hinnat alkavat noin eurosta tai sen alle.

Ilmoitus

Vain alkuvuoden aikana Sheiniltä tuli yli 150 000 uutta vaatetta ja esimerkiksi maaliskuun aikana yhtiöltä tuli vähintään 2000 uutta tuotetta – päivittäin. Asiasta kirjoittaa ruotsalainen päivälehti Svenska Dagbladet.

Uuden tuotteen kehittelyyn menee Sheiniltä alle kolme päivää. Siis ideasta tuotantoon. Kysymys on miten voi onnistua koko ajan? Miten tiedät mikä on huomisen trendi?

Sheinillä tästä eivät vastaa muotoilijat, jotka istuvat suunnittelemassa tuotetta ja mitä tuotetaan vaan yhtiö käyttää tähän kerättyä dataa ja AI:ta. He keräävät tietoa toimittajiensa kanssa ja kun esimerkiksi jostain kuviosta tulee suosittu he kopioivat sen heti ja alkavat kehittää materiaalia. Tässä kohdin heitä on kuitenkin SvD:n mukaan syytetty useampia kertoja plagioinnista.

Tällä tavalla he voivat ennakoida mistä tulee seuraava suosittu tuote ja mistä tulee kysytty, Jialu Shan, tutkija Sveitsin IMD kauppakorkeakoulusta sanoo lehdelle.

Yhtiön liikeidea on osoittautunut alusta alkaen erittäin menestyksekkääksi ja sen liikevaihto on kasvanut 100 prosenttia jo kahdeksan vuotta peräkkäin. Paikallisten kiinalaisten medioiden mukaan Shein takoi voittoa kymmenentä miljoonaa dollaria vastaavalla summalla vuonna 2020.

Yhtiö löytyy 220 maasta, mutta kotimaiset, kiinalaiset markkinat, eivät ole heille ajankohtaiset. Miksi, sitä ei ole kerrottu eikä yhtiö halua kertoa kaikkea muutakaan. Se, että viime vuoden liikevaihto on tullut julkisuuteen on hyvin harvinaista. Yhtiö ei ole koskaan halunnut kommentoida taloudellista puolta tai julkistaa sitä. He eivät ole myöskään kertoneet sen enempää johtoryhmästä tai mitä tehtaita he käyttävät.