Sää aiheuttaa ongelmia kasvien verkkokaupalle

Viherpeukaloiden verkkokauppa toiminut jo 20 vuotta.

Lämmin kevät ja ihanat kesäiset puutarhakelit saavat kotipuutarhurit innostumaan ja touhuamaan puutarhassaan. Säät ovat kuitenkin kasvien verkkokauppiaalle hankalampi tilanne.

Ilmoitus

- Sää on oikea kirous, kun ei sitä pysty ennustamaan. Teemme tilaukset hollantilaisille tuottajillemme jopa 1-2 vuottakin aikaisemmin eikä silloin tiedä millainen Suomen säästä tulee, Viherpeukaloiden toimitusjohtaja Jari Heinonen toteaa.

Jopa Hollannin sää vaikuttaa Suomen myyntitilanteeseen. Jos Hollannissa on huono sää, niin se näkyy täälläkin kun tuotteet saattaa jäädä saamatta. Viherpeukalot myyvät tuotteita ennakkoon, joten kevättalven sää vaikuttaa tulevaan myyntiin.

- Vaikka teimme kovaa markkinointia, niin viime kevään kovat pakkaset vaikuttivat tilauksiin, ja uusia asiakkaita jäi saamatta. Nyt helteet taasen pysäyttivät verkkokaupan kokonaan. Puutarhamyymälät ovat kovimmat kilpailijamme kun he pystyvät tarjoamaan heti sitä mitä asiakas sillä hetkellä haluaa.

Satoja tuhansia paketteja vuodessa

Viherpeukaloiden oman kivijalkamyymälän ja verkkokaupan kautta myydään vuosittain yli kaksi miljoonaa kasvia tai niiden taimia ja sipuleita. Verkkokaupassa tuotteita on tarjolla 1 500 ja niiden vaihtuvuus on vuosittain yksi kolmasosa. Sään lisäksi haasteita tuo logistiikka.

- Joudumme koko ajan panostamaan siihen, että taklaamme ennakkoluuloja ettei kasveja voisi tilata postilla. Joudumme kuitenkin miettimään toimituksia eri tavalla kuin monet muut, sillä emme voi seisottaa lähetyksiä postissa viikonlopun yli. Logistiikka on ihan oma shownsa, jossa perinteiset myyjät eivät onnistuisi, Heinonen huomauttaa.

Toimitusjohtaja toteaa, että toimitusmaksut ovat Suomessa hieman turhan kalliita ja on aina yrityksen omasta pussista pois, kun pitää tarjouskampanjoita, joissa on ilmaiset toimituskulut. Viherpeukalot toimittavat päivittäin jopa 3 000 pakettia, ja ihmisten vaatimukset nopeista toimituksista kasvavat koko ajan.

- Jos Amazon saapuu Suomeen ja perustaa tänne oman logistiikan, jossa he toimittavat tuotteet päivässä, se tulee olemaan meillekin haaste. Toisaalta elävien kasvien toimitus on ihan eri asia, eikä edes Amazonin kuljetukset taivu siihen, joten se antaa meille ihan toisenlaisen mahdollisuuden tulevaisuudessa.

Kuponkitilaukset edelleen tärkeitä

Viherpeukalot on perinteinen postimyyntiyritys, joka aloitti toimintansa jo 90-luvulla. Kotiliesi kirjoitti jutun tilattavista liljasipuleista ja sipuleita myytiinkin parhaimmillaan 3 miljoonaa kappaletta vuodessa. Verkkokauppa avattiin tasan 20 vuotta sitten.

Ilmoitus

- Aloitimme ensimmäisten joukossa ja meitä pidettiin ihan umpihulluina. Kallistakin se silloin oli. Lanseerattiin televisiota myöten. Etäkaupan myynti oli tuolloin noin 1 000 000, josta vain prosentin verran tuli verkkokaupasta. Useamman vuoden verkkokaupan myynti nousi vain prosentin vuodessa, kunnes 2007 myynti lähti rakettimaisesti käyntiin, Heinonen muistelee.

Nyt Viherpeukaloiden liikevaihto on 3,5 miljoonaa euroa, josta 80 prosenttia tulee verkkokaupan myynnistä.

- 95 prosenttia asiakkaista on naisia ja ikäjakauma on hieman vanhempaa. Asiakaspalvelumme toimii edelleen puhelimella, joka on hyvin tärkeää asiakkaille, ja myös kupongilla tilataan paljon, joten emme voi siirtyä ainoastaan verkkokaupaksi.

Yritys on kuitenkin investoinut äskettäin suuren summan verkkokaupan uusimiseen ja samalla parantaneet google-näkyvyyttään.

- Tulevaisuus näyttää hyvin valoisalta verkkokaupan suhteen. Kokeilemme koko ajan kaikkea uutta, mutta pysymme omassa nicheessämme, ja teemme jatkossakin asiat niin hyvin kuin voidaan ja pidetään asiakkaat tyytyväisinä, Heinonen huomauttaa.