Nyt kun iäkkäämpiä ja varsinkin riskiryhmiin kuuluvia kehotetaan pysymään kotona, voisi kuvitella, että tilanteessa yksinkertaisin tapa hankkia ruokaa on klikata se kotiin netistä.
Siltä se ei kuitenkaan vaikuta, kun hävikkiruuan verkkokauppa Matsmart esitteli tarkempia tietoja myynnin kehityksestä alkuvuonna.
Myynti hävikkiruuan verkkokauppa Matsmartilla on kasvanut kaikkiaan tammi-maaliskuun aikana tänä vuonna keskimäärin 42 prosenttia ja maakunnista eniten pitkien välimatkojen Lapissa, jossa kasvua on ollut 88 prosenttia.
Yksi asia luvuista kuitenkin selviää: ruokaa ostavat eniten nuoret. Alle 20-vuotiaiden keskuudessa kasvua on ollut 72 prosenttia kun taas 61+-ikäisten joukossa kasvua on vain 28 prosenttia. Toisin sanoen ruokaa ostetaan siinäkin joukossa aiempaa enemmin, mutta vallitsevassa tilanteessa nettiruokakauppaan turvaudutaan ehkä edelleen aika vähän.
Tänä vuonna verkkokaupan rooli on muuttunut entistä tärkeämmäksi, kun ihmisten liikkumista ja sosiaalisia kontakteja on jouduttu rajoittamaan. Matsmart tarjoaa ratkaisun ruoan ostamiseen verkosta, koska toimitamme ruokaa kaikkialle Suomeen. Maantieteellisesti myynnin kasvu on tänä vuonna ollut merkittävää koko Suomessa, mutta vanhimman ikäluokan keskuudessa kasvu ei valitettavasti ole ollut yhtä suurta, Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman kertoo.
Matsmart tarkasteli myyntitilastojaan viime vuoden lokakuusta tämän vuoden maaliskuuhun selvittääkseen, miten myynti on kehittynyt eri puolilla maata.
Uusi kampanja iäkkäämpien ihmisten avuksi
Matsmart haluaa kuitenkin kantaa oman kortensa kekoon saadakseen myös iäkkäämmät ihmiset verkkoruokakauppaan. Yhtiö on laatinut osto-oppaan ja lanseeraa samalla valtakunnallisen Auta vanhaa ystävää-kampanjan. Se osuu samalle viikolle nyt vietettävän Digitukiviikon kanssa.
Myyntitilastomme eivät luonnollisesti kerro koko totuutta tilanteesta. Olemme haastatelleet ikäihmisiä, jotka ovat kertoneet saavansa ruokaostoksiin apua paikallisilta kauppiailta, sukulaisilta ja ystäviltä, mikä on hieno asia. Meidän verkkokauppiaiden tulee auttaa vanhempaa väestöä, jotka kaikkein eniten hyötyvät nettiostamisesta ja kotiinkuljetuksesta, oli kyse sitten viikon ruuista tai muiden välttämättömien tuotteiden hankkimisesta. Tämän takia lanseeramme nyt Auta vanhaa ystävää -kampanjan, jonka tavoitteena on rohkaista kaikkia auttamaan lähipiirissä olevia ihmisiä. Samalla jokainen meistä voi vähentää ruokahävikkiä pelastamalla ruokaa, joka muutoin olisi voinut päätyä hävikkiin, Böckelman sanoo.
Matsmartin myynnin kasvu maakunnittain (10–12/2019 vrt 1–3/2020)
Etelä-Karjala | 44% |
Etelä-Pohjanmaa | 54% |
Etelä-Savo | 43% |
Kainuu | 25% |
Kanta-Häme | 42% |
Keski-Pohjanmaa | 45% |
Keski-Suomi | 45% |
Kymenlaakso | 45% |
Lappi | 88% |
Päijät-Häme | 35% |
Pirkanmaa | 38% |
Pohjanmaa | 56% |
Pohjois-Karjala | 47% |
Pohjois-Pohjanmaa | 47% |
Pohjois-Savo | 38% |
Satakunta | 49% |
Uusimaa | 37% |
Varsinais-Suomi | 38% |
*Kasvu keskimäärin | 42% |
Myynnin kasvu ikäryhmittäin samalla ajanjaksolla
Ikäryhmä | Myynnin kasvu |
<-20 | 72% |
21-30 | 46% |
31-40 | 43% |
41-50 | 36% |
51-60 | 38% |
61+ | 28% |