”Ruuan verkkokaupan kapasiteetti kolminkertaistui”

Pirkanmaan Osuuskauppa kolminkertaisti ruuan verkkokaupan kapasiteetin alle kahdeksassa viikossa.

Verkkokaupan perspektiivistä korona on tuonut myös jotain hyvää. Pirkanmaan Osuuskauppa kertoo tänään paitsi kasvaneesta ruuan verkkokaupasta, myös uusista ja vielä pilottivaiheessa olevista ruuan keräily- ja kotiinkuljetuspalveluista.

Pirkanmaan Osuuskauppa on aloittanut maalis-huhtikuussa kuusi erilaista ruuan keräily- tai kotiinkuljetuspalvelua. Esimerkiksi pääasiassa yli 70-vuotiaille ja riskiryhmiin kuuluville suunnattu kauppakuljetusyhteistyö toteutui Aamulehden ja paikallisten urheiluseurojen kanssa.

Ilmoitus

Kauppakuljetus saatiin käyntiin vain muutama viikko poikkeustilanteen alkamisesta. Aamulehti vastaanottaa tilaukset puhelimitse ja sähköpostitse sekä koordinoi tilausten aikatauluttamista. Ruokaostosten keräilystä ja kotiinkuljetuksesta huolehtivat urheiluseurojen jäsenet, joille Osuuskauppa maksaa rahallisen korvauksen. On ollut mahtavaa huomata, mitä eri toimijoiden välinen saumaton yhteistyö ja halu auttaa saavat aikaan. Osuustoiminnallisuuden kivijalka on saanut tänä aikana aivan uuden merkityksen, Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko kuvailee tänään lähetetyssä tiedotteessa.

Pirkanmaan Osuuskaupan henkilökunta on usein aloitteentekijänä uusissa toimenpiteissä.

Aloitteet suureen osaan uusista toimenpiteistä on tullut työntekijöiltämme ja intoa uuteen kokeiluun on löytynyt. Starttasimme esimerkiksi Parkanon S-marketissa sekä Ideaparkin ja Nokian Prismassa riskiryhmäläisille suunnatun ruokaostosten nouto- ja kotiinkuljetuspalvelun, Kauppa-avun. Samoin Sokos Herkusta on ollut maaliskuusta lähtien mahdollista tilata ostokset valmiiksi keräiltyinä tai keskusta-alueella kotiin kuljetettuina. Myös Stockmannin alakerrasta löytyvä Food Market Herkku avasi uuden verkkokaupan, josta ostokset voi tilata suoraan kotiovelle tai myymälästä noudettavaksi, ruoan verkkokaupasta vastaava toimialajohtaja Ville Jylhä kertoo ja jatkaa, että monet kokeilut ovat vasta pilottivaiheessa ja niiden lopulliset nimet ja toimintamallit selviävät myöhemmin.

Palvelu ruuhkaantui

Uusien toimintamallien rinnalla Pirkanmaan Osuuskauppa on kehittänyt myös varsinaista verkkokauppaansa, Prisma Kauppakassi-palvelua, jossa tilaukset ovat olleet normaaliin nähden suuruudeltaan moninkertaisia. Jopa niin, että palvelu ehti ruuhkaantua.

Ruoan verkkokauppaan kohdistui aluksi valtava paine, johon emme pystyneet heti vastaamaan. Helmikuuhun verrattuna ruoan verkkokaupan kapasiteettimme on tällä hetkellä yli kolminkertainen. Lähdimme heti maaliskuussa kouluttamaan useita kymmeniä uusia henkilöitä keräilytyöhön ja aloitimme keräilytyön kolmessa vuorossa. Lisäksi avasimme vastikään uudet noutolokerikot nopeutetulla aikataululla Kalevan ja Kangasalan Prismaan. Myös Valkeakosken S-market liitettiin Kauppakassi-palvelun piiriin ja sieltä voi nykyisin tilata ostokset keräiltynä, Ville Jylhä vinkkaa.

Kauppakassi-verkosto laajenee vielä uusilla noutopisteillä ja esimerkiksi Pirkkalan Prismaan sellainen valmistuu jouluksi. Kotiinkuljetusaluetta aiotaan niin ikään kasvattaa entuudestaan.