”Ruuan verkko-ostaminen Suomessa ohittanut jo Ruotsin”

37,5 prosenttia suomalaisista kertoo ostaneensa ruokaa verkosta Matsmartin kyselyn mukaan.

Myös Matsmart kertoo tehneensä vastikään kyselyn suomalaisten suhteesta ruuan verkko-ostamiseen. Sen mukaan 37,5 prosenttia suomalaisista kertoo ostaneensa ruokaa tai päivittäistavaroita verkosta. 

Matsmartin kyselyn tulos on jonkin verran Keskon vastikää julkistamaa tulosta laimeampi, sillä suomalaisjätin kyselyn mukaan 70 prosenttia suomalaisista on jo tehnyt tai vähintäänkin voisi harkita ruuan ostamista netistä. Ehandel kirjoitti asiasta eilen.

Ilmoitus

Matsmartin kyselyn perusteella ruokaa ostetaan netistä ajan säästämisen vuoksi (31%), mukavuus ja helppous ovat toinen avaintekijä (29%) ja rahan säästäminen innosti neljännestä (25%).

Ruoan verkko-ostamista on kokeillut jo merkittävä osa suomalaisista ja uskomme, että tämä tulee yleistymään entisestään kuluttajien huomatessa, miten vaivatonta verkko-ostaminen voi olla. Kantarin toteuttamassa kyselytutkimuksessa oli myös ilahduttava huomata, kuinka moni on huomannut säästävänsä ajan lisäksi myös rahaa verkko-ostamisen avulla. Ruoan ostaminen netistä myös lisää suunnitelmallisuutta, mikä auttaa säästämään rahaa ja on samalla yksi avaintekijä kotitalouksien ruokahävikin vähentämisessä, Matsmartin Suomen maajohtaja Michaela Böckelman sanoo tiedotteessa.

Tämän tutkimuksen mukaan ruuan ostaminen Suomessa on jo ohittanut Ruotsin ja Tanskan. Ruotsissa 33% sanoo hankkivansa ruokaa verkosta ja Tanskassa vain 16% sanoo näin. Tutkimus tehtiin samanaikaisesti näillä Matsmartin markkinoilla.

Matsmart viittaa samalla PostNordin vuosi sitten tekemään kyselyyn, jonka mukaan ruuan verkko-ostaminen oli tavallisempaa Ruotsissa. Sen mukaan 35% ruotsalaisista ja 26% suomalaisista oli ostanut ruokaa verkosta.

Matsmartin Kantar-kyselyn mukaan 62,5 prosenttia suomalaisista ei ole vieläkään testannut ruuan tai päivittäistavaroiden hankintaa netistä.

Ruoan verkko-ostaminen on monelle vielä uusi asia, ja selvästi useimmiten tähän liittyy tarve nähdä ja tunnustella ruokaa ennen ostoa. Se on toisaalta ymmärrettävää, mikäli ajatellaan varsinkin tuoretuotteita kuten lihaa ja hedelmiä tai vihanneksia, Böckelman sanoo.

Matsmartin kyselyyn vastasi 2014 iältään 18-79-vuotiasta suomalaista.

 

Ilmoitus

***

 

Matsmart/Kantar-tutkimuskysymykset ja vastaukset

1.Ostatko ruokaa tai päivittäistavaroita internetistä?

Kyllä 37,5 %
En 62,5 %

2.Vastasit ostavasi ruokaa/päivittäistavaroita internetistä. Mikä on tärkein syy tähän?

Säästää aikaa 31 %
Mukavampaa/helpompaa kuin ostoksilla kдyminen tavallisissa kaupoissa 29 %
Säätää rahaa 25 %
Muu syy 15 %

3.Vastasit, ettet osta ruokaa/päivittäistavaroita internetistä. Miksi et?

Haluan itse nähdä ruoan ja tunnustella sitä 66 %
Liian kallista 11 %
Liian vaikeaa 7 %
Vie liikaa aikaa 3 %
Muu syy 13 %

(Lähde: Matsmart)