Ruotsissa uskotaan ruoan verkkokaupan kovaan kasvuun

Kasvua odotetaan 24 prosenttia.

Ilmoitus

Se kasvaa tasaisesti mutta kyseessä on vielä hyvin pienet osuudet kokonaiskaupankäynnistä. Tällä tavalla kuvaillaan ruotsalaista päivittäistavarakaupan verkkokauppaa.

Vuosi 2018 ei tule olemaan poikkeus. Ei ainakaan jos on uskomista ennusteeseen, jonka Svensk Digital Handel on tehnyt tälle vuodelle. Yrityksen tuottamien uusien lukujen mukaan, jotka esiteltiin ohimennen tällä viikolla D-Congressissa, elintarvikkeiden ja muiden päivittäistavaran verkkokauppa tulee kattamaan 5,7 miljardia kruunua  (570 miljoonaa euroa) vuoden 2018 aikana. Tämä tarkoittaa 24 prosentin kasvua edelliseen vuoteen verrattuna.

Myös Suomessa kasvua

Viime viikolla kerroimme että myös Suomessa uskotaan ruoan verkkokaupan kasvuun. K-ryhmä on uusinut palveluaan ja voi varmistaa kotiinkuljetuspalvelun jo kahdelle miljoonalle suomalaiselle. Samalla ruoan verkkokauppa on K-ryhmässä uudistettu ja siirretty osaksi  k-ruoka.fi-sivustoa. 

– Ruoan verkkokauppa on vilkastunut viime aikoina selvästi, sillä ostosten tilaaminen suoraan kotiin säästää aikaa ja helpottaa kiireistä arkea. Näkemyksemme mukaan kasvulle on ruoan verkkokaupassa hyvin varaa ja olemme nyt panostaneet siihen vahvasti, K-ryhmän kaupan palveluiden johtaja Jani Karotie kertoi.

Joka kahdeksas testaa tänä vuonna

Svensk Digital Handel toteaa, että joka kolmas kuluttaja, joka jo ostaa ruokaa verkosta, suunnittelee lisäävänsä ostoksiaan tulevana vuonna. Lisäksi joka kahdeksas, joka ei ole vielä ostanut verkosta ruokaa, on kertonut testaavansa sitä tänä vuonna.

Päivittäistavarakaupan verkkokauppa kävi viime vuonna kauppaa 4,6 miljardilla kruunulla (460 miljoonaa euroa), joka vastaa 1,6 prosenttia kokonaismyynnistä. Enimmäkseen asiakkaat ovat iältään 26 ja 35 vuoden välillä ja heillä on lapsia. Keskiarvokuluttaja asuu SDH:n mukaan suurkaupunkialueella ja valitsee verkkokaupan säästääkseen aikaa sekä helpottaakseen arkeaan.