Ruotsin verkkokauppan liikevaihto on nyt 6,6 miljardia

Tämä vastaa vajaata 9 prosenttia koko vähittäiskaupasta.



Menestyksekkään Black Fridayn sekä ennätyksellisen joulumyynnin jälkeen oli selvää että verkkokaupan vuosi 2017 olisi aivan ainutlaatuinen. Nyt PostNord ilmoittaa että ruotsalaisen verkkokaupan liikevaihto on 67 miljardia kruunua (noin 6,6 miljardia euroa), mikä merkitsee 16 prosentin kasvua verrattuna vuoden 2016 lukuihin.  Kasvu on tosin hieman alempi kuin vuoden alussa arveltu 17 prosenttia.

”Nyt vauhti vain kiihtyy”

PostNordin luku 67 miljardia kruunua, joka julkaistiin  yrityksen tuoreessa E-barometern -numerossa, on linjassa lukujen kanssa jotka löytyvät Ehandelsidexistä, missä ruotsalaisen verkkokaupan yhteen koottu liikevaihto tällä hetkellä on hieman yli 65 miljardia kruunua.

– Jos verkkokauppa jatkaa kehitystään samassa tahdissa kuin tähän asti on verkkokauppa viiden vuoden kuluttua kaksinkertaistunut, mikä tuo uusia vaatimuksia vähittäiskauppiaille ja tavarantoimittajille. Jo tänä päivänä muuttunut kuluttajakäyttäytyminen on vaikuttanut vähittäiskaupan toimintaympäristöön, mutta kaupankäynti on jatkuvasti muuttunut – muutos on vain nopeampaa nyt, sanoo PostNordin Ruotsin vähittäiskauppa-analyytikko Carin Blom lehdistötiedotteessa.

Elektroniikka ja muoti ovat näkyvimpiä

Post Nordin mukaan verkkokaupan osuus on nyt 9 prosenttia Ruotsin yhteenlasketusta vähittäiskaupasta, ja kasvu on myös voimakkainta netissä.

– Verkkokaupan osuus kestokulutustavaroiden kaupan kasvusta on kaksinkertaistunut joka vuosi viimeisen kolmen vuoden ajan ja vuonna 2017 verkkokaupan kasvu vastasi noin 80 prosenttia kestokulutuksen kasvusta, kirjoittaa yritys.

Verkkokauppamuutos on huomattavissa suurin piirtein kaikilla aloilla, mutta PostNord mainitsee elektroniikan ja muodin kahdeksi segmentiksi joissa kehitys on erittäin ilmeistä.

-Nyt lähes joka kolmas elektroniikkatuote myydään verkossa ja muotiala verkossa vastaa lähes 16 prosenttia koko muotikaupasta. Jos laskemme kaiken kulutuksen ulkomaisilta sivustoilta on osuus vieläkin suurempi. Näillä aloilla vallitsee kivenkova kilpailu, hintapaine ja uudenlainen kuluttaja käyttäytyminen.

Vanhemmat ostavat mielellään leluja kännykällä

Kokovuoden oikea voittaja-ala on kuitenkin lastentarvikkeet ja lelut, jotka PostNordin mukaan kasvattivat verkkokauppamyyntiä 23 prosentilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest