Ruohonjuuri kasvaa – verkkokaupan myynnissä eniten nousua

Englanninkielinen verkkokauppa tulollaan.

Vaikka kansainväliset markkinat eivät vielä vedäkään, niin Ruohonjuuri odottaa verkkokaupan myynnin kasvavan jopa 30 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Ilmoitus

Ruohonjuuri on luomuruokaan, luonnonkosmetiikkaan ja terveystuotteisiin erikoistunut vähittäiskauppaketju, jolla on verkkokaupan lisäksi 11 myymälää Suomessa ja yksi Ruotsissa. Verkkokaupan EU-toimitukset aloitettiin alkuvuodesta, mutta markkinoinnin keskittyessä edelleen vahvasti Suomeen suuria myyntilukuja ei ulkomailta ole saatu.

- Myynti EU-maihin on ollut alkuvaiheessa hyvin verkkaista, vain muutamia yksittäisiä tilauksia ulkomailta per kuukausi. Verkkokaupan markkinointi on yhä hyvin keskittynyttä Suomeen eikä ilman markkinointipanoksia voidakaan odottaa suurta myyntiä, kertoo talouspäällikkö Arttu Piipponen.

Suunnitelmia kansainvälisestä verkkokaupasta oli tehty jo pitemmän aikaa ja kun yritys sai neuvoteltua toimituskulut järkevälle tasolle, niin myynti aloitettiin kuluttaja-asiakkaille EU-maissa. Vielä on silti tehtävää, sillä verkkokauppaa ei ole tarjolla englannin kielellä.

- Englanninkielinen verkkokauppa on edennyt ennen kaikkea teknisten kysymysten osalta. Ruotsissa keväällä avattu verkkokauppa antaa meille kokemusta monikielisestä ylläpidosta ja monia teknisiä haasteita on pyritty ratkaisemaan. Tuotekuvausten tuottaminen englanniksi tulee olemaan suuri työ ja siihen lähdetään, kun kansainvälisessä myynnissä nähdään olevan riittävä potentiaali.

Myynti kasvussa

Tällä hetkellä verkkokaupan osuus liikevaihdosta on noin kymmenen prosenttia.

- Viime vuodet verkkokaupan myynti on kasvanut eniten ja vuoden 2017 uudistus sekä markkinointiin panostaminen ovat kiihdyttäneet kasvua. Odotamme kuitenkin verkkokaupan myynnin kasvavan 10-30 prosenttia edellisvuoteen nähden, Piipponen huomauttaa.

Haasteitakin voi olla luvassa, sen yritys myöntää.

- Niin kotimainen kuin ulkomainen verkkokauppa tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden vertailla hintoja ja toimitusaikoja, ja Ruohonjuuren täytyy olla valmiina vastaamaan kilpailuun. Verkkokaupan keskittyminen yhä harvempiin ja suurempiin käsiin voi pakottaa pienet toimijat pois omista ratkaisuista ja mukaan jollekin verkkokauppapaikalle, esimerkiksi kauppapaikan tarjoamien ainutlaatuisten kuljetusmahdollisuuksien takia.

Ilmoitus

Paineita tuottavuudelle

Kasvu asettaa paineita myös työn tuottavuudelle ja tehokkuudelle.

- Mitä suuremmaksi kasvetaan, sitä enemmän tulee panostaa tekniikan valjastamiseen ja automatisointiin tilausten käsittely- sekä pakettilogistiikassa. Verkkokauppa kuitenkin kasvaa hyvillä tuotteilla, oikealla markkinoinnilla ja asiakaspalvelulla sekä käytännöllisillä kuljetusratkaisuilla.

Usko omaan yritykseen ja tekemiseen antaa odottaa hyvää tulevaa ja yritys aikoo ottaa omansa myös tulevaisuudessa.

- Ruohonjuuri ei myy bulkkia ja se on onnistunut synnyttämään tunnesiteen asiakkaisiin niin verkko- kuin kivijalkakaupan kautta. Tavoitteena on jatkaa kasvua ulkomaille ja kansainvälinen verkkokauppa voi toimia indikaattorina kysynnästä eri maissa ja kaupungeissa, Piipponen toteaa.

LUE MYÖS: https://ehandel.fi/ruohonjuuri-avasi-verkkokaupan-ruotsiin-happy-food-store-on-otettu-hyvin-vastaan/