Ruohonjuuri avasi verkkokaupan Ruotsiin – Happy Food Store on otettu hyvin vastaan

Verkkokaupan asiakkailla vahva tunneside kauppaan.

Ilmoitus

Luomuruokaan, luonnonkosmetiikkaan ja terveystuotteisiin erikoistunut vähittäiskauppaketju Ruohonjuuri rantautui alkuvuodesta Ruotsiin, kun Happy Food Store avattiin Tukholman ydinkeskustaan. Ruotsin verkkokauppa avattiin pari viikkoa sitten.

Näkyvyyttä vaikuttajamarkkinoinnin kautta

Jo ennen verkkokaupan avautumista näkyvyyttä ja tunnettuutta verkossa rakennettiin systemaattisesti muun muassa sosiaalisen median markkinoinnin ja vaikuttajamarkkinoinnin kautta. Happy Food Store herätti valtavasti kiinnostusta: esimerkiksi yrityksen Google-sivulle ladattuja valokuvia myymälästä katsottiin pian avaamisen jälkeen jo kymmeniä tuhansia kertoja.

- Olemme olleet avoinna nyt tammikuun alusta lähtien ja olemme yllättyneitä muun muassa siitä, että ruotsalaiset, nämä konseptoinnin mestarit, ovat ottaneet Happy Food Storen erittäin hyvin vastaan ja olemme saaneet runsaasti kiitosta myymälästä. Ruotsalaiset ovat innoissaan myös laajasta kosmetiikkavalikoimasta. Ja jos jossakin niin superfoodissa ja raakaruoassa suomalaiset ovat ruotsalaisia edellä, sanoo Arto Ranta-aho, Ruohonjuuren toimitusjohtaja.

Ranta-aho kertoo että Happy Food Storen yhteydessä sijaitsevan Ruohonjuuren suomalaisen yhteistyökumppanin Green Streetin kahvilan raakakakut ovat olleet huippusuosittuja.

- Ruotsalaiset ovat olleet innoissaan myös meidän niin sanotusta "suomivalikoimasta" joita ei löydy muista Ruotsin luomukaupoista. Samoin Happy Food Storen asiakkaat ovat olleet innoissaan meidän tapahtumista, joita olemme järjestäneet ja järjestämme. Mutta olemmehan vielä toki tuntematon brändi Ruotsissa, joten töitä riittää.

Ennen Ruotsin lanseerausta Ruohonjuuri teki laajan kartoituksen Ruotsin suhteen.

- Teimme kaksi laaja tutkimusta sekä jalkautumalla Ruotsin luomumarkkinoinhin. Alkusysäys Ruotsiin menosta tuli Turun ja Citykäytävä myymälöissä vierailevilta ruotsalaisilta.

Pienetkin voivat menestyä

Ruohonjuuren liiketoimintapäällikkö Heidi Waltari kertoo, että verkkokaupan asiakkailla on vahva tunneside kauppaan. Hänen mukaan yritys saa päivittäin asiakkailta kehuja verkkokaupan nopeasta toimituksesta, laajasta valikoimasta ja erittäin hyvästä palvelusta.

Ilmoitus

- Asiakkaiden palautteet osoittavat, että kiristyvästä kilpailusta huolimatta pienetkin verkkokaupat voivat menestyä luomalla tunnesiteen asiakkaaseen ja tavoittamalla oikean kohderyhmän. Myös Happy Food Storen verkkokaupan uskomme lähtevän hyvin käyntiin Ruotsissa, sillä konseptin vastaanotto on ollut tähän mennessä erittäin innostunut ja asiakkaiden kiinnostus suurta. Verkkokauppa on meille erittäin tärkeässä roolissa kansainvälistymässä ja uskomme, että sen kautta voimme vastata asiakkaiden tarpeisiin ja löytää oikeat kohderyhmät - vaikka sitten toiselta puolelta maailmaa, Waltari sanoo.

Ruohonjuurella on Suomessa 11 myymälää (neljä Helsingissä, kaksi Espoossa sekä myymälät Turussa, Raisiossa, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä). Verkkokaupalla on laaja asiakaskunta ja myynti kasvaa niin Suomessa kuin ulkomaillakin: helmikuusta 2018 alkaen Ruohonjuuren verkkokauppa on toimittanut tilauksia myös kaikkiin EU-maihin.