Ruoan verkkokaupan kasvu nousee kohisten

Verkkokaupan ja kivijalkakaupan liitto on tulevaisuutta.

Ilmoitus

Ruoan verkkokaupan kysyntä kasvaa koko ajan useiden kymmenien prosenttien vuosivauhtia. Verkkokauppa asettaa ruokakaupoille haasteita, mutta tuo mukanaan myös mahdollisuuksia.

S-ryhmän verkkokauppa on kasvanut kahtena edellisvuonna 40 prosentin vuosivauhtia.

- Palvelua toivotaan useille paikkakunnille ja jo verkkokauppaa tekeviin myymälöihin tulee koko ajan uusia asiakkaita, vaikka markkinointi on melko pientä ja hyvin alueellista. Kasvava suosio on saanut joissain myymälöissämme aikaan jopa suosituimpien päivien ja toimitusaikojen kanssa kapasiteettiongelmaa eivätkä kaikki asiakkaat saa tilattua toimitusta haluamaansa aikaan, kertoo SOK:n verkkokaupan kehityspäällikkö Jarkko Vippola.

Myös Keskolla ruoan verkkokauppa on vilkastunut viime aikoina selvästi.

- Ostosten tilaaminen suoraan kotiin säästää aikaa ja helpotta kiireistä arkea. Siksi olemme K-ryhmässä panostaneet palveluun vahvasti: ruoan verkkokauppa on osa k-ruoka.fi-sivustoa ja lisäksi verkko-ostokset saa tilattua kätevästi myös K-Ruoka-mobiilisovelluksella vaikka kännykän kautta kotisohvalta tai bussissa istuen, kertoo Kesko Oyj:n viestintäpäällikkö Anni Sironen.

Verkkokaupan osuus noin prosentin

Ruoan kokonaismarkkinasta verkkokaupan osuus on vielä suhteellisen pieni.

- Kovista kasvuluvuista huolimatta puhumme noin 0,2 – 04, prosentin osuudesta ruoan kokonaismarkkinasta. Tässä on kuitenkin alueellisia eroja ja esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ruoan verkkokaupalla on arvioiden mukaan jo yli yhden prosentin markkinaosuus, Vippola huomauttaa.

- Suomen päivittäistavarakaupan kokonaismarkkinasta verkkokaupan osuus on tällä hetkellä alle prosentin, mutta yksittäisillä K-ryhmän kaupoilla osuus on jo nyt huomattavasti korkeampi, toteaa Sironen.

Ilmoitus

”Kasvulle hyvin varaa”

Tällä hetkellä verkkokaupan kuljetuspalvelua tarjoaa yli 60 K-ruokakauppaa, mutta jo 130 K-ruokakauppaa tarjoaa ruoan verkkokaupan asiakkailleen joko kotiinkuljetus – tai tilaa ja nouda- mallia.

- Näkemyksemme mukaan ruoan verkkokaupassa on kasvulle hyvin varaa ja se tulee kasvamaan merkittävästi tulevina vuosina. Uskomme, että tulevaisuuden ruokakauppa onkin verkkokaupan ja kivijalan liitto, jossa nämä kanavat tukevat toisiaan ja asiakas voi valita hänelle kunakin hetkenä parhaiten sopivan asiointikanavan, Siponen toteaa.

S-ryhmän kaupoista ruoan verkkokauppa toimii tällä hetkellä 20 kaupassa, joiden lisäksi S-ryhmällä on muutama etänoutopiste pääkaupunkiseudulla.

- Verkkokaupan kasvu jatkunee edelleen nopeana, johtuen toki siitäkin, että osuus kokonaismarkkinasta on niin maltillinen. Kysynnän kasvaessa myös palvelua kehitetään koko ajan palvelemaan asiakkaita paremmin, Vippola kertoo.

Yritykset käyttävät kotiinkuljetusta

Kokkolassa toimiva Kallentorin S-market on hoitanut kotiinkuljetuksia pian vuoden ajan. Arkipäivisin toimiva kotiinkuljetus on löytänyt tiensä erityisesti yritysasiakkaiden sydämiin.

- Tällä hetkellä asiakkaana ovat pääasiassa yritykset, mutta myös moni yksityinen on löytänyt meidät. Eläkeläiset varmaankin käyttäisivät palvelua enemmän, jos vain tietokoneen käyttö olisi heille arkipäiväisempää, kertoo markettipäällikkö Maisa Järvelä.

Järvelä uskoo, että kotiinkuljetusten määrä kasvaa pikkuhiljaa.

- Verkkokaupan kasvu tuo meille varmaan myös paljon haasteita jatkossa, mutta tämä on tulevaisuutta. Uskon kuitenkin, että suurin osa tarvitsee jatkossakin vielä kivijalkakauppaa. Asiakkaat haluavat hypistellä ja katsella tuotteita ennen ostoa, Järvelä huomauttaa.