Robotteja ja älypeilejä muotijätin verkkokaupassa

Uusi lippulaiva avattu.

Tekniikka on keskiössä muotiketju Zaran uudessa lippulaivassa eli Lontoon uudessa liikkeessä. Yritys on päättänyt jättää henkilökunnan pois, ja panostaa sen sijaan täysillä erilaisiin verkkokaupparatkaisuihin.

Ilmoitus

Muutama päivä sitten avattuun liikkeeseen menevä asiakas voi kuten missä tahansa muussa kaupassa katsella ja kokeilla tuotevalikoiman vaatteita. Mutta kun on aika tehdä kaupat, asiakas ei menekään kaupan kassalle, vaan Zaran verkkokauppaan.

Shoppailuapuna asiakkaalla on muun muassa käytössään pukukoppi, jossa on korkean teknologian peilit. Peilistä voi nähdä esimerkiksi miltä vaate näyttäisi muissa väreissä tai osana muuta asustetta. Asiakkailla on apunaan myös niin sanottu nouto-robotti, joka palvele sekä tuotteen luovutuspaikkana että palautuksien vastaanottajana.

Käsittelee jopa 2 400 pakettia samanaikaisesti

Uuden liikkeen pinta-ala on 4 500 neliötä, ja automaattinen pakettien luovutusjärjestelmä, joka koostuu kahdesta robotista – voi käsitellä jopa 2 400 pakettia samanaikaisesti. Asiakas esittää QR-koodin tai näppäilee digitaalisen koodin, jonka jälkeen robottikäsi poimii oikean paketin ja luovuttaa sen luukun kautta asiakkaalle. Järjestelmää on aikaisemmin kokeiltu jo yrityksen kotimaassa Espanjassa.

Zaran robottijärjestelmän, nimeltään CleverFlex, on valmistanut virolainen yritys Cleveron. Sama yritys on rakentanut myös PackRobotin, joka myös käyttää Click & Collect –tekniikkaa. Sitä käyttää muun muassa Walmart, joka tosin kutsuu robottia nimellä Pickup Tower.