Rautakauppa kasvoi koronan myötä

Kolmas kvartaali jatkoi positiivista kehitystä, sanoo alan organisaatio.

Rautakaupassa on yhä selkeämmin nähtävissä kuluttajamyynnin kasvu ja toisaalta ammattimyynnin kasvun hiipuminen. Uudisrakentamisen hiljenemistä on jo vuoden ajan ennustaneet voimakkaasti laskeneet rakennuslupien määrät. Kuluttajakaupan puolella loppukesän ja alkusyksyn suurin, edelleen yli kymmenen prosentin kasvu saatiin pihan ja puutarhan tuotteissa sekä työvälineissä ja tarvikkeissa, joita kuluttaja käyttää omatoimiseen remontointiin, RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala sanoo tiedotteessa.

Rauta- ja sisustuskaupan yhdistys RASI ry kertoo, että rautakaupan kolmas kvartaali jatkui kasvaen 2,5 prosenttia. Koko alkuvuoden kumulatiivinen kasvu on 6 prosenttia.

Ilmoitus

Korona vaikutti heidän mukaansa huikeasti siihen, että kuluttaja-asiakkaat alkoivat laittaa kotia ja pihaa kuntoon. Yhdysvaltalaistutkimusten mukaan trendi jatkuu ja samaa voi odottaa myös Suomessa.

Rautakauppa reagoi koronaan nopeasti ja kuluttajapuolella asia näkyi verkko-ostojen kasvuna.

Saadakseen lisää tietoja miten korona on muuttanut ammattilaisten ostopolkua RASI teettää tutkimuksen, jonka tulokset julkistetaan marraskuussa.

Maailma muuttuu nyt nopeammin kuin koskaan. Koronaepidemia disruptoi kauppaa laajemminkin kuin pelkästään digitalisaation osalta. Meidän täytyy saada tutkittua tietoa siitä, miten rautakauppojen tulisi uudistua ja kehittää ammattiasiakkaidensa palveluita juuri nyt, Liuksiala kertoo.

Meidän on tiedettävä, onko esimerkiksi nimetty ammattimyyjä vieläkin ostajalle tärkeä kriteeri, vaiko jokin palvelu, jonka asiakas voi hankkia kanavasta riippumatta - sähköisesti, tarttumalla puhelimeen tai saapumalla myymälään. Tärkeää on myös tietää, miten tyytyväisiä asiakkaat ovat palveluihin. Näihin kysymyksiin saamme vastaukset marraskuun alussa, hän sanoo.