Raportti: Kauppoja vailla henkilökuntaa jo lähitulevaisuudessa

Kohta tekoäly tuntee asiakkaan paremmin kuin asiakas tuntee itsensä.

Ilmoitus

Tulevaisuuden fyysiset myymälät muuttavat muotoaan, kokoaan ja valikoimiaan. Niistä tulee myös entistä älykkäämpiä ja ne hyödyntävät laajemmin erilaisia keinoälyyn perustuvia ratkaisuja pyrkiessään ennakoimaan kuluttajien ostotarpeita ja -mieltymyksiä.

Myös robotiikka yleistyy vauhdilla ja lähitulevaisuudessa kuluttajat voivat törmätä robotteihin esimerkiksi myymälälogistiikan tai jopa asiakaspalvelun tehtävissä. Nämä odotukset perustuvat globaali tilintarkastuksen, verotuksen ja yritysjärjestelyiden asiantuntija ja liikkeenjohdon konsultti EY:n tuoreeseen pohjoismaisen vähittäiskaupan tulevaisuutta arvioivaan raporttiin.

- Miehittämättömät kaupat, asiakaspalvelurobotit ja ihmistä jäljittelevät äänirobotit (chatbots) sekä koneoppimista hyödyntävä asiakasdialogi voivat hyvinkin olla lähitulevaisuudessa kuluttajille arkipäivää. Datan hyödyntäminen ja analysointi kehittyvät koko ajan”, sanoo EY:n Suomen vähittäiskaupan konsultoinnista vastaava johtaja Markus Kärki tiedotteessa.

Pohjoismaat jälkijunassa

EY:n Future of Nordic Retail -raporttisarjan uusimmassa versiossa todetaan, että Pohjoismainen vähittäiskauppa elää yhtä historiansa haasteellisinta aikaa.

- Vähittäiskauppa on parastaikaa historiallisessa murrosvaiheessa. Seuraavien 10 vuoden aikana tulemme näkemään suurempia muutoksia kuin olemme nähneet viimeisten 30 vuoden aikana. On väitetty, että Pohjoismaat ovat vielä varsin konservatiivisia ja muuta maailmaa jäljessä useilla alueilla digitalisaation ja datan hyödyntämisessä. Tästä esimerkkejä ovat muun muassa muualla maailmassa jo yleistyneet ja arkipäiväistyneet kehittyneemmät maksuratkaisut, älykkäät kodit sekä verkkokaupan nopeampi jakelu”, Markus Kärki sanoo.

Mihin on tartuttava?

EY:n raportissa 81 prosenttia tutkimukseen osallistuneista katsoi, että datan parempi hyödyntäminen on vähittäiskaupan päätavoite seuraavien vuosien aikana.

- Raportissamme kerrotaan esimerkkien kautta, mihin asioihin vähittäiskaupan on tartuttava tänään varmistaakseen huomisen kilpailukyky. Raportti osoittaa myös, että kuluttajien enemmistö odottaa tulevansa samalla tavoin henkilökohtaisesti kohdelluksi riippumatta siitä, asioiko hän verkko- tai kivijalkakaupassa”, Kärki sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus