Rahtikriisi iskee Ikeaan: ”Kustannukset saattavat tulla kuluttajien maksettavaksi”

Sisustusjätti laskee ongelmien jatkuvan vielä vuoden verran.

Ehandel on jo aikaisemmin kertonut kansainvälisistä kontti- ja rahtiongelmista, jotka ovat pandemian seurausta. Kontit Kiinasta maksavat tänä päivänä 700 prosenttia enemmän kuin ennen pandemian puhkeamista - ja puutteet ovat jo jättäneet jälkensä kauppaan.

Syynä hintojen nousuun on se, että monet satamat vähensivät toimintaansa maaliskuun 2020 jälkeen. Kun toiminnat alkoivat taas pikkuhiljaa avautua kaikki halusivat toimituksensa samaan aikaan ja luotiin hankala pullonkaula sekä konttipula yhdessä jos toisessakin paikassa.

Ilmoitus

Nyt rahtikaaos iskee myös Ikeaan, raportoi norjalainen taloussivusto E24.

Ongelma alkoi kun pandemia puhkesi, mutta vasta nyt siitä on tullut enemmän näkyvä. Uskoimme, että tämä menisi paremmin, mutta niin ei ole vielä käynyt, Eja Tuominen, Ikea Norjan kaupallinen johtaja sanoo E24:lle.

Tämä vaikuttaa nyt huonekalujättiin yhtä paljon kuin muuhunkin vähittäiskauppaan. Konttialusten lastikapasiteetti on jo maksimissaan, sivusto kirjoittaa. Tämä koskee varsinkin Aasian ja Euroopan välistä liikennettä. Ikea laskee siksi, että ongelma tulee jatkumaan vuoden verran.

Kukaan ei tiedä miten kauan menee ennen kuin tämä menee paremmaksi. Mutta jos asia muuttuu yhtäkkiä ennen elokuuta, niin olemme siihenkin valmiita, Eja Tuominen sanoo.

Hän lisää, että Ikea menettää tällä hetkellä noin puolet kuljetuskapasiteetistä, mitä normaalisti tarvitaan.

Olemme tarkastelleet valikoimaamme ja prioritoimme siihen, mitä asiakkaamme tarvitsevat eniten ja mitä voimme mahdollisesti odottaa saavamme, Eja Tuominen sanoo.

Kapasiteettihuolet vaikuttavat myös niihin tuotteisiin, jotka valmistetaan Euroopassa. Syy: monet näistä ovat riippuvaisia raaka-aineista tai komponenteista, jotka kuljetetaan rahtialuksilla muun muassa Aasiasta, E24:n mukaan.

Jos ongelmista tulee pitkäaikaisia, niin se voi vaikuttaa joulukauppaan, sanoo Harald Jachwitz Andersen, Virken johtaja, mikä on kaupan työnantajaorganisaatio Norjassa.

Ilmoitus

Historiallisesti katsottuna vähittäiskaupan on ollut vaikeaa siirtää kokonaan kasvaneita kuluja ja ostohintoja kuluttajalle, koska kansainvälinen kilpailu on kova. Mutta uskon edelleen, että me näemme joidenkin kulujen siirtyvän nyt kuluttajille, Harald Jachwitz Andersen sanoo E24:lle.