Qvikin kysely: ”Useampi kuin joka viides ruotsalainen boikotoi Amazonia”

Kuluttajat suosivat mieluummin vanhoja tuttuja.

Teknologiayhtiö Qvik kysyi ruotsalaisten asenteita Amazonia kohtaan, joka lanseerasi sivuston Ruotsissa suuren mediahuomion saattelemana viime vuoden lopulla. Sen perusteella yli viidennes ruotsalaiskuluttajista, 21,3 prosenttia, boikotoi Amazonin verkkokauppaa ja motivoi päätöstään sillä, että se syö markkinaosuuksia paikallisilta yrityksiltä. 14 prosenttia vastasi myös ostavansa tietoisesti paikallisilta kauppiailta.

Nopeimmillaan Amazon toimittaa tuotteet kuluttajille päivässä. Tehokkaalla markkinoinnilla verkkojätti sitouttaa asiakkaansa ja pitää huolen siitä, etteivät asiakkaat edes ajattele etsivänsä haluamiaan tuotteita jostain muualta. Tekemämme kyselyn mukaan yritys ei ole kuitenkaan onnistunut tässä Ruotsissa, Qvikin ruotsalaisesta toiminnasta vastaava Jesse Vartiainen sanoo tiedotteessa ja jatkaa:

Ilmoitus

Verkkokauppa on suuremmilta osin tapahtunut paikallisella tasolla Pohjoismaissa ennen Amazonin tuloa: ainoastaan 20 prosenttia verkkokaupasta alueella on ollut rajat ylittävää. Miltei yksi viidestä, joka on vastannut kyselyymme, tai 16,3 prosenttia, on kokeillut Amazonia kerran, mutta palannut sitten ostoksille siihen verkkokauppaan, josta he ovat ostaneet aikaisemminkin.

Huomion arvoista on siltä, että Amazon on edelleen vasta rakentamassa toimintaansa Ruotsissa ja asiakkaiden hankinta pitkällä juoksulla on vasta alkutekijöissään. Kuitenkin huokeat hinnat houkuttelevat useimpia eikä ruotsalaiskuluttajat ole tässä mikään poikkeus.

Tutkimuksemme osoittaa, että Amazon on kannattava vaihtoehto hintatietoisille ruotsalaiskuluttajille. Enemmän kuin neljä kymmenestä ruotsalaisesta, tai 40,8 prosenttia, korostaa hintaa ja helppoutta onlineostoissaan, Vartiainen sanoo.

Jopa 67,2 prosenttia vastanneista sanoo, ettei Amazonin tulo markkinoille ole muuttanut heidän ostokäyttäytymistään laisinkaan. Alle viisi prosenttia kyselyyn vastanneista ei ostele onlinella.

 

Paikallinen aspekti on tärkeä – tai sitten ei

19 prosenttia ruotsalaisista vastaa myös, etteivät he tiedä, mitkä verkkokaupat ovat paikallisia ja 18 prosenttia ei ole edes kiinnostunut, mistä verkkokaupat ovat lähtöisin.

Toisin on Suomessa, jossa pandemia on inspiroinut kuluttajat tekemään jopa tukiostoja verkossa.

Tutkimuksen valossa, jonka teimme viime vuoden huhtikuussa, lähes joka toinen suomalainen kuluttaja tuki suosikkimyymäläänsä tai harrastustaan verkko-oston kautta pandemian aikana. Toisaalta verkkokaupan kotoinen luonne ei ole erityisen tärkeää suomalaisille. Vain 15 prosenttia on sitä mieltä, että paikallisella aspektilla on merkitystä, Jesse Vartiainen kertoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Verkkotutkimukseen Ruotsissa osallistui 1000 iältään 18-75-vuotiasta henkilöä. Virhemarginaali on 3,1 prosenttia.