Q2: Verkkokaupan liikevaihto kasvoi 71 prosenttia edellisvuoteen verrattuna

”Isoin kasvuharppaus koko Shopping Indexin seitsemän vuoden kokoamisaikana.”

Salesforce julkaisi viime viikolla vuoden toista neljännestä kattavan Shopping Indexin, joka perustuu Commerce Cloudin dataan. Indeksiä on kerätty nyt seitsemän vuoden ajan ja se pohjautuu yli miljardiin verkkokaupan ostotapahtumaan koko maailmassa. Mukana on myös pohjoismaisia verkkokauppoja. Indeksi antaa suuntaa verkkokaupan viimeisimmistä tuulista ja nyt esimerkiksi siitä, miten korona on laittanut vauhtia verkkokauppaan.

Q2 Shopping Indexin mukaan verkkokaupan liikevaihto kasvoi vuoden toisella neljänneksellä 71 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Se on myös suurin kasvuharppaus koko aikana, kun indeksiä on kerätty.

Ilmoitus

Indeksistä näkyy myös yksi mielenkiintoinen piirre, nimittäin se, että eritoten ne verkkokaupat kasvoivat, jotka tarjosivat kuluttajille click & collect-mahdollisuuden eli ostokset sai poimittua kaupasta tai autokaistalta. Ne kaupat, jotka yhdistivät fyysisen liikkeen ja verkkokaupan, kasvoivat 127 prosenttia verrattuna sivustoihin, jotka eivät tarjonneet hakumahdollisuutta. Nämä verkkokaupat kasvattivat myyntiään vain 54 prosenttia.

Indeksin mukaan tänä keväänä tavarat myytiin myös suuremmilla alennuksilla kuin edellisvuoden vastaavana aikana. Suurimmat alennukset olivat vaatteissa ja kaikkein pienimmät alet löytyivät leikkikaluista, peleistä ja kodin tavaroista. Eniten kysyntää oli viihde- ja kotoilutavaroissa ja koronan pelotellessa taustalla kysyntää riitti myös terveyteen ja kauneudenhoitoon liittyvissä tuotteissa.

Pohjoismaissa digitaalinen liikevaihto kasvoi 54 prosenttia edellisvuoden samaan ajanjaksoon verrattuna. Globaalisti kasvua oli 71 prosenttia.

Pohjoismaisille verkkokauppasivustoille liikenne kasvoi 11 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna, mikä perustuu kasvuun tietokoneella shoppailevien keskuudessa (41 prosenttia). Mobiiliostajien liikenteen kasvu jäi 8 prosenttiin.

Tiedot raportista Ehandelille poimi Salesforcen suomalainen partneri Netprofile Finland.