Puutarhatuotteiden verkkomyynti ponkaisi kasvuun kesäkuussa

Koti- ja puutarhatuotteita ostetaan nyt verkosta enemmän kuin koskaan aikaisemmin, kertoo Klarnan tänään julkaistu data. Yli puolet ostajista on 36-55-vuotiaita ja heistä leijonanosa on naisia.

Klarna tarkasteli koti- ja puutarhatuotteiden verkkokauppaa kesäkuun aikana. Tuotekategorian myynti kasvoi 57 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja nyt myös keski-ikäinen kuluttajasukupolvi on alkanut kiinnostua verkkokaupasta. Viimeisen vuoden aikana 55-vuotiaat ja sitä vanhemmat ovat kasvattaneet osuuttaan kodin- ja puutarhatuotteiden kategorian asiakkaista 28 prosenttia ja heidän osuutensa kategorian kaikista asiakkaista on jo miltei neljännes, noin 22 prosenttia.

Vanhempien ikäryhmien osuus verkko-ostoksista on kasvussa, ja tämä pätee myös koti- ja puutarhatuotteisiin. Kasvu on ollut tänä vuonna tavallista kovempaa koronavirustilanteen aiheuttamien rajoitusten vuoksi, mutta myös pitkällä aikavälillä voidaan sanoa, että vanhemmat ikäryhmät käyttävät nettikauppoja entistä sujuvammin, Klarnan kuluttajakäyttäytymisen asiantuntija Viveca Söderbäck sanoo.

Ilmoitus

Eniten koti- ja puutarhatuotteita ostavat 36-55-vuotiaat ja yli puolet, 51 prosenttia, kategorian asiakkaista kuuluu tähän ryhmään. Naisten osuus kategorian verkkokaupasta on noussut 41 prosenttia miehiin verrattuna ja kaikkiaan naisten osuus on 57 prosenttia kategorian myynnistä.

Maantieteellisesti eniten koti- ja puutarhatuotteita myydään Uudellamaalla.

Koti- ja puutarhatuotteiden suosio Uudellamaalla kesäkuun aikana saattaa olla merkki poikkeuksellisen kevään vaikutuksista etenkin suuremmissa, nopeatempoisissa kaupungeissa, kuten Helsingissä. Monille kaupunkilaisille tämä kevät on tuonut eteen ennennäkemättömän tilanteen, jossa heillä on aikaa pysähtyä ja keskittyä kotiin, Söderbäck sanoo Klarnan tiedotteessa.

 

”Puutarhamullan myynti jopa kaksinkertaistunut”

Yksi Klarnan asiakkaista, Motonet, vahvistaa tämän. Motonetin toimitusjohtaja Toni Stigzelius toteaa Klarnalle, että kotona vietetty aika on näkynyt myynnin kasvuna.

Puutarhatuotteiden myynti ei ole koskaan käynyt yhtä kuumana, ja esimerkiksi puutarhamullan myynti on jopa kaksinkertaistunut, hän sanoo.

Motonetillä on mennyt kesän aikana perinteisesti suositut tuotteet.

Puutarhamullan lisäksi olemme myyneet yllättävän paljon esimerkiksi painepesureita ja paineletkuja. Kesäkuukausina odotamme ruohonleikkureiden ja ruohotrimmerien suosion kasvavan. Myös erilaiset hyttyskarkottimet ovat joka kesä kysytyimpiä tuotteitamme Suomessa. Sään niin salliessa myös kastelujärjestelmien myynti voi hyvinkin kasvaa, Stigzelius kertoo.

Ilmoitus