Puutarhakauppa teki ennätyksen – click & collect asiakkaiden suosiossa

”Puutarhakauppa ylsi uuteen ennätykseen vuonna 2021”.

Puutarhakauppa rikkoo ennätyksiä jo toista vuotta peräkkäin. Suomalaiset käyttivät vuoden 2021 aikana 25 miljoonaa euroa enemmän puutarhahankintoihin ja kokonaismyynti ponnahti 688 miljoonaan euroon, Kantar TNS Agrin Kotipuutarha-tutkimuksen mukaan. Puutarhaliitto raportoi asiasta tiedotteessa.

2,1 miljoonaa suomalaista harrastaa puutarhanhoitoa ja innostus kasvoi varsinkin ensimmäisenä koronavuonna. Kotitaloutta kohden puutarhaan käytetään 340 euroa vuodessa.

Ilmoitus

Myös puutarhan osalta verkkokaupan kasvu on ollut myymälöissä tapahtuvaa myyntiä huimempaa. Kasvua verkkokaupassa on ollut kahdeksan prosenttia. Puutarhatuotteiden kohdalla suosiossa on click & collect-malli: tuotteet klikataan kotiin onlinella, mutta haetaan paikan päältä. Tämä johtuu muun muassa kasvien herkkyydestä ja että kasvualustatuotteet ovat usein painavia ja kookkaita.

Puutarhaliiton toimitusjohtaja Timo Taulavuori kuvaa harrastuksen kiinnostavuutta sillä, että siinä näkee hyvin omien kättensä jäljen ja kasvien parissa pystyy tekemään jotain konkreettista esimerkiksi etätyön vastapainona. Myös sosiaaliset mediat innostavat monia alan harrastajia.

Puutarhaharrastus on löytänyt niin ikään nuorten keskuuteen ja innokkaimmat uudet harrastajat ovat 25-35-vuotiaita, Puutarhaliiton mukaan. Monet tästä ryhmästä ovat uusia ja innostuneita harrastajia. 

Nuoret aikuiset ovat innostuneet erityisesti syötävien kasvien viljelystä, kun taas heitä vanhemmat ikäpolvet arvostavat paljon koristekasveja puutarhassaan, arvioi Timo Taulavuori.

Hyötykasvi-innostus alkoi jo ennen koronaa ja se on vain vahvistunut viimeisen kahden vuoden aikana. Se näkyi esimerkiksi keväällä 2021 niin, että useat hyötykasvit loppuivat kesken kaupoista.