PostNord: Suurimpien kaupunkien paketit fossiilittomasti vielä parin vuoden sisällä

”Verkosta ostamisen ei tarvitse rasittaa ympäristöä enempää kuin kivijalkakaupan”.

PostNord kertoi kesäkuussa aloittavansa jakelun kantakaupunkialueella Helsingissä sähköautoilla. Tuolloin yhtiöllä oli käytössään kymmenen täyssähköautoa, viisi Mercedes-Benz e Vitoa ja viisi Citroën ë-Jumpy-pakettiautoa.

Yhtiö on ilmoittanut jo aiemmin, että tavoitteena on fossiilittomat kuljetuspalvelut vuoteen 2030 mennessä. Vuoteen 2025 yhtiö aikoo vähentää välitavoitteen muodossa 40 prosenttia päästöistä vuoden 2020 tasoon verrattuna. Välitavoitteena on niin ikään tuottaa suurempien kaupunkien, pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun muodostamat kuljetuspalvelut fossiilittomasti vuoteen 2025 mennessä.

Ilmoitus

Logistiikka-alan on otettava suuri vastuu. Verkosta ostamisen ei tarvitse rasittaa ympäristöä enempää kuin kivijalkakaupan, PostNord Suomen toimitusjohtaja Johanna Starck sanoo tiedotteessa ja jatkaa, että tavoitteet saavutetaan konkreettisilla teoilla. 

Kuljetusalalla kestävä kehitys on jo lähes kilpailuvaltti ja toimija toisensa jälkeen ilmoittaa paitsi omista tavoitteistaan, myös konkreettisista teoista.

Starck sanoo, että PostNord tulee saavuttamaan päästövähennyksensä suunnitelmien mukaan, mutta ratkaisujen suhteen on oltava avoin.

Haasteena on ennakoida, missä maailma ja teknologia ovat viiden tai kymmenen vuoden päästä. Mitä fossiiliton silloin on? Entä mitä terminaaleilta ja varastoilta toivotaan? Olennaista on myös se, millainen Suomen sähkölatausinfra on vuonna 2030, Starck kertoo.

PostNordin edellinen tavoite käsitti vuodet 2009-2020 ja tuolloin tähtäimessä oli vähentää kokonaispäästöjä 40 prosenttia. Yhtiö kertoo saavuttaneensa tämän tavoitteen.

 

”Saimme pilotin myötä arvokasta tietoa sähkökuorma-autoista”

Kuten jo sanottu PostNord kertoi kesäkuussa aloittavansa kuljetukset sähköautoilla Helsingin kantakaupungissa. Miten se lähti käyntiin? Ajetaanko kaikilla autoilla kuljetuksia Helsingissä vai käytetäänkö niitä useammissa kaupungeissa?

Tässä oli kyse cityhub-pilotista, joka toteutettiin Pasilan Triplassa. Pilotti on nyt päättynyt ja sen toiminta sellaisenaan on päätetty lopettaa. Toiminta tulee jatkumaan lähitulevaisuudessa uudistetulla mallilla. Saimme pilotin myötä arvokasta kokemustietoa sähköpakettiautoista ja tällä hetkellä jaamme paketteja 10 sähköajoneuvolla Vantaalla ja kahdella Lappeenrannassa, PostNord Suomen toimitusjohtaja Johanna Starck kertoo Ehandelille ja jatkaa:

Ilmoitus

Tulemme jatkossakin olemaan asiakkaillemme vastuullinen valinta, ja kehittämme edelleen ilmastoystävällisiä tapoja toimittaa paketit perille. Myös cityhubit tulevat olemaan osa näitä ratkaisuja.

Onko aikomuksena hankkia lisää sähköautoja?

Ehdottomasti. Viimeisen kilometrin sähköistäminen on yksi ilmastotyömme fokuksista. Tulevina vuosina sähköpakettiautojen määrää lisätään merkittävästi, varsinkin isoissa kaupungeissa, Johanna Starck sanoo.

Suomi on harvaan asuttu maa ja talviolosuhteet saattavat olla haastavat. Paketteja kulkee silti kautta maan.

 

Miten sähköautot toimivat Suomen olosuhteissa?

Isojen kaupunkien jakeluissa ne toimivat jo varsin hyvin, mutta pohjoisen alueen jakeluissa haastetta lisää pidemmät välimatkat. Luonnollisesti myös sähkölatausinfrastruktuuri pitää olla valmiina, jotta homma toimii, hän sanoo.

 

Painavat sähköautot?

Fossiilittomiin kuljetuksiin siirtyminen ei ole kuitenkaan ollut kaikkialla kivutonta. Esimerkiksi naapurimaassa Ruotsissa logistiikka-alan toimijat ovat olleet takajaloillaan ajokorttisääntöjen vuoksi. Aiheesta kirjoitti muun muassa talouslehti Dagens Industri, jonka mukaan monissa maissa sääntöihin on jo tehty muutoksia, jotta siirtyminen kestävämpiin kuljetuksiin olisi kivuttomampaa. 

Kysymyksessä on siis kevyet kuorma-autot, joita voi ajaa tavallisella b-kortilla, kunhan maksimipaino ei ylitä 3,5 tonnin rajaa. Sen jälkeen kuljettajalta vaaditaan c-kortti, jolla voi ajaa kuorma-autoa. Kaasu- ja sähkökäyttöiset autot ovat yleensä painavampia, jolloin niillä ei voi kuljettaa yhtä paljon tavaraa, kuten paketteja.

Dagens Industri kysyi asiaa Bringiltä, joiden laskelmien mukaan kevyt kuorma-auto, joka kulkee sähköllä, menettää jopa 50 prosenttia lastikapasiteetistä vastaavaan dieselautoon verrattuna.

EU:ssa astui voimaan direktiivi jo kolme vuotta sitten koskien maksimipainoa, joka on sen mukaan 4,25 tonnia koskien fossiilittomilla polttoaineilla kulkevia kevyitä kuorma-autoja. Hollanti, Iso-Britannia ja Italia ovat jo muuttaneet sääntöjään tätä koskien. Vastaava poikkeus sääntöihin on tehty myös Norjassa.

 

Onko PostNord törmännyt Suomessa tähän ongelmaan?

Emme ole Suomessa törmänneet tällaiseen, Johanna Starck päättää.

Ehandel ei ole tutustunut erikseen ajokorttisääntöihin Suomessa.