PostNord panostaa uuteen teknologiaan – voit seurata lähetyksen saapumista reaaliajassa

Koronan myötä verkko-ostot halutaan nyt useimmiten kotiin.

PostNord kertoo tänään vastaavansa muuttuneisiin tarpeisiin ottamalla käyttöön uuteen teknologiaan perustuvan kotitoimitusmallin. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että asiakas valitsee milloin hän haluaa vastaanottaa paketin eikä tiedossa ole tuntikausien odottelua, sillä paketin kulkua kotiin voi seurata reaaliajassa.

Valitsemanaan vastaanottopäivänä asiakkaalle lähetetään viesti, jossa toimitusaika ilmoitetaan tunnin tarkkuudella. 15 minuuttia ennen toimitusta vastaanottajalle lähetetään uusi viesti, jossa olevaa linkkiä klikkaamalla lähetyksen saapumista voi seurata reaaliajassa kartalla.

Ilmoitus

PostNord lupaa, että teknologian avulla kuljettajaan on helppo pitää yhteyttä ja paketin voi pyytää jättämään ilman kuittausta tai naapuriin, jos oma aikataulu ei mene lähetyksen kanssa yksiin. Myös ovikoodit voi ilmoittaa suoraan kuljettajalle.

Paketin odottelu kotona sekä yhteyden puuttuminen paketin kuljettajaan ovat kiristelleet jo pitkään kotitoimituksia suosivien hermoja. Digitalisaation myötä ihmiset ovat tottuneet nopeaan ja mutkattomaan toimintaan. Meillä Suomessa pitkät välimatkat ja vaihtelevat keliolosuhteet tekevät yhtälöstä logistiikan kannalta haastavan, mutta me PostNordilla emme anna sen lannistaa. Teemme koko ajan töitä sen eteen, että suomalaiset saavat pakettinsa odotustensa mukaisesti. Tavoitteenamme on tehdä suomalaisten arjesta ja verkkokauppa-asioinnista helpompaa, PostNordin toimitusjohtaja Johanna Starck kertoo.

 

Laajentaa pikkuhiljaa myös muihin kaupunkeihin

Uusi toimintamalli helpottaa myös kuljettajien reittisuunnittelua.

Mitä optimoidummat reitit, sen tehokkaampaa ja mielekkäämpää paketteja on toimittaa – ja ympäristökin kiittää. Kun kuljettajan ja vastaanottajan seurantanäkymä perustuu samaan reaaliaikaiseen dataan, kommunikaatio heidän välillään on sujuvaa, Starck toteaa.

PostNord kokeili toimintamallia kuluneen vuoden kevään ja kesän aikana pääkaupunkiseudulla ja kokemuksiin oltiin tyytyväisiä. Paketteja toimitettiin 20 000.

Marraskuun puolivälistä alkaen uusi malli otetaan käyttöön pääkaupunkiseudulla.

Olemme keränneet ensimmäisestä lähetyksestä lähtien aktiivisesti palautetta sekä asiakkailta että kuljettajilta ja muilta toimitusprosessiin liittyviltä työntekijöiltämme. Toimitusprosessia ja teknisiä yksityiskohtia on saatu hiottua alkukesästä niin hyvin, että olemme valmiita ottamaan uuden toimintamallin käyttöön pääkaupunkiseudun jälkeen vaiheittain myös muissa suuremmissa kaupungeissa. Paketin vastaanottaminen on turvallista myös koronaviruspandemian aikana. PostNordin toimittamat paketit jätetään vastaanottajille ilman fyysistä kontaktia, eikä käsin tehtävää kuittausta tarvita. Lisäksi kuljettajat noudattavat turvallisuuden takaavia hygieniaohjeita, Johanna Starck sanoo.

Ilmoitus

PostNord kertoi uusista tuulista tiedotteessa aiemmin tänään.