PostNord: Joka kymmenes uskoo vähentävänsä verkkoshoppailua pandemian jälkeen

”Kolmannes suomalaisista kertoo PostNordin tutkimuksen mukaan ostaneensa aiempaa enemmän verkosta pandemian aikana”.

Pandemia on vauhdittanut verkkokaupan kasvua Suomessa, kuten muuallakin, ja 59 prosenttia suomalaisista kertoo nyt ostavansa verkosta vähintään kerran kuussa, kun vuosi sitten luku oli 49 prosenttia. Keskimääräisen kuukausioston hinta verkossa on 116 euroa, mikä on vuoden takaista 71 euroa huomattavasti suurempi summa. Se on silti eurooppalaista keskiarvoa alempi ja pienempiä keskiostoja tehdään ainoastaan Puolassa, kertoo PostNordin tekemä tuore tutkimus E-commerce in Europe 2021.

Koronapandemia on vauhdittanut jo ennestään kasvavaa verkkokauppaa, joten pandemiatilanteen helpottaessa olemme mielenkiintoisen tilanteen edessä. Jatkuuko huima kasvu vai siirtyvätkö ihmiset enemmän kivijalkaostoksille. Tutkimuksemme perusteella kasvu olisi nyt hidastumassa, mutta ei suinkaan pysähtymässä. Kasvu jatkuu, mutta ei yhtä rajuna, PostNordin verkkokauppa-asiantuntija ja Head of Brand Experience Kati Packalén kertoo.

Ilmoitus

PostNordin tekemän tutkimuksen mukaan verkkokauppatoimituksissa tärkeintä ei ole niiden nopeus vaan joustavuus sekä valinnanvapaus. Näin ainakin suomalaisten mukaan, jotka haluavat, että paketin saapuminen sopii omaan arkeen ja aikatauluihin.

Varmasti juuri tästä syystä suosituimmat tavat vastaanottaa verkkokauppaostos ovat nouto pakettiautomaatista itselle parhaiten sopivana hetkenä, ja jos se paketin koon puolesta on mahdollista, toimitus suoraan postilaatikkoon, Packalén toteaa.

Verkkokauppaostoksilla suomalaiset käyttävät mieluiten korttia. 30 prosentista kyselyyn vastanneista kertoo maksavansa pankki- tai luottokortilla ja seuraavaksi mieluiten laskulla (21 prosenttia) tai verkkopankkimaksuna (21 prosenttia). PayPalia käytetään niin ikään ahkerasti ja 20 prosenttia suomalaisista suosii sitä.

Logistiikkajätti kertoi tutkimuksen tuloksista tiedotteessa.