Suomalaiset ostavat tulevaisuudessa enemmän verkkokaupasta ja vuoteen 2025 mennessä lähes viidennes arvioi ostavansa kaiken tai lähes kaiken verkosta.
60 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoo ilmaisten toimitusten lisäävän shoppailua netissä. Tällä hetkellä noin 10 prosenttia ostaa kaiken tai lähes kaiken verkosta ja lähes neljännes (23%) on ostanut tuotteita verkosta viimeisen viikon aikana.
Tutkimuksen mukaan kivijalkakaupat ja verkkokaupat kulkevat vahvasti käsi kädessä ja tukevat toisiaan. Kuluttajista 43% etsii ja tutustuu tuotteisiin netissä, mutta ostaa ne fyysisestä liikkeestä. Vastaavasti 19 prosenttia on etsinyt tuotetta kivijalkamyymälässä, mutta ostaa sen netissä.
Ilmainen toimitus lisää ostointoa
Verkossa ostamista lisäävät ilmainen kuljetus, pakettien seuranta ja ohjaus sekä ennakoitavat toimitusilmoitukset.
- Yli puolet (63 %) on myös kasvattanut ostoskoriaan saadakseen ilmaisen kuljetuksen. Useat kansainväliset verkkokaupat maksavat lähetyksen toimituksen, jolloin toimitus on kuluttajalle maksuton. Tämä on tulossa yleiseksi kauppatavaksi myös Suomessa, mikä tulee nopeuttamaan verkkokaupan kasvua, Postin kansainvälisten verkkokaupan palvelujen johtaja Sami Finne kertoo yhtiön tiedotteessa.
Zalando suosituin
Verkkokaupan ominaisuuksista kuluttajat pitävät tärkeinä selkeästi ilmoitettuja toimituskustannuksia (93 %) sekä tarkkoja tuotekuvauksia ja kuvia ja edullisia toimitushintoja (92 %).
Suosituin verkkokauppa on saksalainen Zalando (16 %) ja suosituin kotimainen Verkkokauppa.com (15 %). Valtaosa verkko-ostoksista tehdään kannettavalla tietokoneella ja 18-34 –vuotiaiden keskuudessa älypuhelimella.
Eniten verkosta ostetaan musiikkia, viihdettä, pelejä, elektroniikkaa ja tietotekniikkaa. Netistä ostetaan nyt enemmän kaikkea muuta paitsi elintarvikkeita, joiden kohdalla taso on pysynyt entisellään.
Black Friday suosituin
Yli viidennes on ostanut netistä Black Fridayn aikana ja tehnyt jouluostoksia. Myös muut alennukset houkuttelevat shoppailemaan.
- Suomalaisilla verkkokaupoilla ja brändeillä on hyvä mahdollisuus saada osansa kansainvälisen verkkokaupan ilmiöistä ja eri sesongeista. Vaikka kilpailu on globaalia, tutkimuksemme mukaan lähes neljä viidestä (77 %) suomalaisesta pitää ainakin jossain määrin tärkeänä sitä, että verkkokaupan sivut ovat omalla äidinkielellä, kertoo Finne.
Keskustelut palautuksista liioiteltuja
Sami Finnen mukaan keskustelut verkkokaupan palautuksista ovat Suomessa liioiteltuja. Tutkimuksesta käy ilmi, että vain 9 prosenttia shoppailijoista palauttaa ostoksensa osittain tai kokonaan.
-Verkko-ostaminen Suomessa on huomattavasti kestävämmällä pohjalla verrattuna muihin Keski-Euroopan maihin, Finne toteaa.
-Jokainen voi helpottaa arkeaan ja vähentää päästöjään esimerkiksi ohjaamalla verkkokaupan toimitukset omien päivittäisten reittiensä varrelle OmaPosti -sovelluksen avulla, Finne jatkaa.
Suomalaiset shoppaavat vertaisverkkokaupoista toisilta kuluttajilta rahan säästämiseksi ja tienaamiseksi sekä kierrättämisen vuoksi. Yli puolet suomalaisista (67 %) on ostanut Torista, lähes puolet (47 %) Facebookista ja lähes viidennes (24 %) Huuto.netistä.
Kantar TNS teki Postille Suuri verkkokauppa 2019-tutkimuksen, joka antaa kattavan kuvan verkko-ostamisen tilasta Suomessa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18–79-vuotiaat internetiä käyttävät suomalaiset. Tutkimuksessa vastaajien kokonaismäärä oli 2140 henkeä.