Postimyynnistä verkkokaupan jättiläiseksi

Uniikki tuotemerkki Dermoshopin valtti.

Ilmoitus

Paljon on tapahtunut siitä, kun Henry Backlund vuonna 1996 tuli ylipuhutuksi. Samassa rakennuksessa hänen Dermoshop -yrityksensä kanssa toimi elektroniikkayritys, jonka omistajan 17-vuotias poika tuli kertomaan internetistä. Kosmetiikkaa postimyynnissä kaupannut Backlund pystytti nuorukaisen avulla ensimmäiset kotisivut ja aloitti samalla verkkokaupan.

Tänään Backlund kuuluu suomalaisen verkkokaupan konkareihin. Dermoshopin liikevaihto vuonna 2016 oli lähes 27 miljoonaa euroa ja voitto melkein 5 miljoonaa.  Yritys kuuluu suurimpiin suomalaisiin verkkokauppoihin Venäjällä. Vuonna 2013 Dermoshop valittiin vuoden verkkokauppiaaksi Suomessa.

Nykyään Dermosil -tuotteita voi ostaa suomalaisilta, ruotsalaisilta, virolaisilta sekä venäläisiltä verkkosivuilta.

- Verkkokauppaa on uusittu parin vuoden välein, mutta se on koko ajan toiminut samalta alustalta. Mutta syksyllä vaihdamme kokonaan uuteen verkkokauppaan, Backlund kertoo.

Perhe mukana

Kokonaan uudistettu verkkokauppa tuo haasteita koko konsernille, joka  työllistää lähes 70 henkilöä, joista 56 työskentelee pääkonttorilla Korsnäsissä. Työyhteisössä ovat mukana myös puoliso ja lapset: Inga-vaimo työskentelee asiakaspalvelussa, Rasmus vastaa Venäjällä toimivan tytäryhtiön toiminnoista ja Henrietta työskentelee tällä hetkellä meikkien tuotekehityksessä.

Dermoshopin verkkokauppa on rakennettu vain yhden uniikin tuotemerkin eli Dermosilin varaan. Ja sitä saa vain verkosta.

- Tämä on meidän kilpailuvaltti. Kosmetiikka-alalla liikkuu paljon erikokoisia yrittäjiä jotka yrittävät lyödä rahoiksi. Mutta melkein kaikki myyvät samoja tuotteita. Meidän tuotteita voi ainoastaan ostaa meidän verkkokaupastamme, Backlund selittää.

Ihminen, ei robotti

Ainutlaatuisuuden lisäksi Backlund vannoo asiakaspalvelun sekä avoimuuden nimeen. Osaava ja ripeä asiakaspalvelu on tärkeässä asemassa.

Ilmoitus

- Meillä ihminen, ei robotti, vastaa asiakkaiden kysymyksiin kymmeneen asti. Luultavasti sekään ei tulevaisuudessa riitä.

Mitä tulee avoimuuteen, niin yritys haluaa selittää jokaisen tuotteen eri ainesosien tarkoituksen selkeällä suomenkielellä. Samalla yritys haluaa asiakkaat aktiivisesti mukaan tuotteiden  kehittämiseen.

- Asiakkaat ovat olleet aina mukana kehittämässä uusia tuotteita ideoillaan. Vinkit ja suositukset asiakkailta ovat meille tärkeitä.

Mitä neuvoja verkkokaupan konkari antaisi muille verkkokauppiaille?

- En menisi neuvomaan mutta yleisesti ottaen koko alan kannattaisi miettiä miten päästä eroon siitä ongelmasta, että asiakas tilaa kolme paria kenkiä ja palauttaa kaksi. Tämä ei meillä ole ongelma eikä luultavasti kuljetusyhtiöllä. Mutta kestävyyden kannalta näin ei voida jatkaa, Backlund sanoo.