Posti teetti marraskuun lopulla kyselytutkimuksen, jonka mukaan lähes 80 prosenttia suomalaisista aikoo lähettää tänä vuonna joulutervehdyksen ja 90 prosenttia tästä joukosta pitää joulukortteja perinteenä, joka halutaan säilyttää. Samaan aikaan yli puolet, 53 prosenttia kyselyyn vastanneista, aikoo hankkia joululahjoja verkkokaupoista. Posti selvittää kyselyn tuloksia tiedotteessa.
Suosituin tapa joulutervehdysten lähettämiseen ovat postitetut kortit ja kirjeet.
Joulukortti on kaunis ja perinteikäs tapa ilahduttaa ja välittää terveisiä. Hienoa, että tämä traditio jatkuu vuosikymmenestä toiseen ja siirtyy näin ollen uusille sukupolville. Tutkimuksen mukaan paperinen joulukortti tuo henkilökohtaisen ja lämpimän ajatuksen lähettäjältä vastaanottajalle, Postin kuluttajakirjepalveluista vastaava Tuija Åkerman sanoo tiedotteessa.
Miltei kaikilla motiivi joulutervehdyksen lähettämiseen on vastaanottajan ilahduttaminen jo edellämainitun perinteen lisäksi.
Lahjat hankitaan verkosta
53 prosenttia kyselyyn vastanneista aikoo hankkia joululahjoja verkkokaupoista, mutta itsensä edelläkävijöinä näkevistä jopa 81 prosenttia tekee hankintansa onlinella.
Syyt verkkokaupoissa shoppailuun ovat - ei ehkä niin yllättävää - vetovoima, kun voi ostokset voi tehdä juuri silloin kun haluaa (59%), verkkokauppojen hyvät valikoimat (53%), ostamisen helppous ja ajansäästö (50%) sekä verkko-ostamisen stressittömyys (42%). Vastauksissa verkkokauppojen eduksi kääntyivät niin ikään kilpailukykyiset hinnat, erikoistarjousten hyödyntäminen sekä ostamisen turvallisuus.
Aiemmin julkaisemamme Suuren verkkokauppatutkimuksen mukaan suomalaiset ovat jatkaneet aktiivista nettiostamista, ja sama näkyy näissä tuloksissa. Kauppa - myös joulukauppa - on siirtymässä pysyvästi verkkoon, Postin suurista kotimaisista paketti- ja verkkokauppa-asiakkuuksista vastaava Tommi Kässi sanoo.