Pokkinen: Nyt kaivataan rohkeutta verkkokauppiailta

Kansainväilstyminen on elinehto.

Ilmoitus

Business Finlandin verkkokaupan kasvuohjelma eCom Growth on ollut toiminnassa pian kaksi vuotta. Ohjelmajohtaja Kari Pokkinen toteaa, että paljon kehitystä on tapahtunut verkkokaupan alalla Suomessa kahden vuoden aikana.

-  On ollut hienoa nähdä, että kasvuohjelmaan osallistuneilla yrityksillä on oikeata tekemisen meininkiä. Asenne kauppiaiden keskuudessa on selvästi muuttunut positiivisempaan suuntaan mitä tulee kansainvälistymisen suhteen. Ilman tätä ohjelmaa moni kauppias olisi vain keskittynyt kotimaan markkinoille, jossa raja pian tulee vastaan, Pokkinen sanoo.

"Verkkokauppias on hyvä kaveri"

ECom Growth -ohjelmassa Pokkinen korostaa etenkin vertaisoppimisen merkitystä. Vertaisoppiminen tapahtuu pääasiallisesti verkkokauppiasklubeissa, jotka koostuvat 6-10 kasvuohjelmaan osallistuvan yrityksen ryhmistä, joissa jäsenet jakavat tietoja ja kokemuksia keskenään.

- Tälle alalle tulee jatkuvasti uusia työkaluja, toimintamalleja ja työtapoja, joten toinen verkkokauppias voi olla hyvä kaveri, jolta voi oppia paljon. Tässä ollaan onnistuttu ja kaupan alalle on syntynyt ihan uutta tekemisen kulttuuria.

Kasvuohjelmaan osallistuu 96 yritystä, jotka vuonna 2016 nostattivat liikevaihtoaan 21,2 prosenttia ja onnistuivat kasvattamaan verkkokaupan vientiä 44,7 prosenttia. Yritykset antavat ohjelmalle arvosanan 4,55 asteikolla 0-5 asiakastyytyväisyystutkimuksessa.

Asiakas aina keskiössä!

Pokkisen mielestä mahdollisuudet ovat haasteita suurempia suomalaisille verkkokauppiaille. Direct to consumer -markkinoinnilla verkkokauppias pystyy tavoittamaan asiakkaansa ympäri maailman. Kohdennetulla markkinoinnilla voi tavoittaa laajoja ryhmiä, kuten esimerkiksi Finnish Baby Box, joka on onnistunut tässä hyvin. Mitä tulee haasteisiin, Pokkinen sanoo, että välillä meillä Suomessa kestää kauan ennen kuin valmista tuotetta päästään myymään markkinoille.

- Pitäisi olla rohkeampi! Välillä tuntuu, että meillä hiotaan tuotetta ja tekniikkaa vähän liikaakin. Ja sitten täytyy muistaa, että asiakkaan pitäisi aina olla keskiössä!  

ECom Growth osallistuu myös aktiivisesti kevään Emeet Helsinki -tapahtumaan, joka järjestetään yhteistyössä Ehandel.se:n kanssa 17. toukokuuta. Emeet kokoaa yhteen alan ihmisiä Pohjoismaista ja tapahtumassa on vertaisoppimista tarjolla kaikille osallistujille.

Ilmoitus

- Viime vuoden tapahtuma oli todella onnistunut, ohjelmapäällikkö Simo Heiskanen sanoo. Tapahtuma on ensisijaisesti suunnattu verkkokauppiailta verkkokauppiaille. Tapahtumassa verkkokauppiaat voivat jakaa tietoa parhaista käytännöistä keskenään, oppia toisiltaan ja paneutua yhdessä verkkokaupan tuoreimpiin trendeihin.