Poistaa sensuurin: ”Teemme jatkuvasti töitä ehkäistäksemme tekaistuja arvosteluja”

”Taistelu väärinkäyttöä vastaan.”

Arvostelusivusto Trustpilot on nyt entistä läpinäkyvämpi. Aiemmin arvostelut, joista yritykset ovat tehneet ilmoituksen, on piilotettu siksi ajaksi, kun Trustpilot on tutkinut asiaa. Uuden käytännön mukaan kommentit ovat jatkossa näkyvillä myös silloin, kun niitä tutkitaan.

Trustpilot haluaa näin pienentää sitä riskiä, että yritykset yrittäisivät sensuroida asiakasarvosteluja, jotka eivät ole heidän itsensä mieleisiä.

Ilmoitus

Asiakkaiden arvosteluilla on tärkeä toiminto monille ihmisille ja arvostelualustana meillä on vastuu olla luotettavuutta herättävä tiedon lähde. Trustpilot perustuu ihmisten oikeuteen vapaasti jakaa kokemuksiaan emmekä tule hyväksymään, että arvostelut sensuroidaan tilapäisesti, Peter Mühlmann, Trustpilotin perustaja ja toimitusjohtaja sanoo tiedotteessa.

Teemme aktiivisesti töitä tekaistuja arvosteluja vastaan auttaaksemme asiakkaita tekemään hyvin harkitun päätöksen samalla kun tuemme yritystä kasvuun. Teemme jakuvasti töitä asiakkaiden luottamuksen eteen ja väärinkäyttöä vastaan alustallamme.

Yritysprofiilina Trustpilotilla on mahdollista nähdä kuinka monesta arvostelusta yritys on jättänyt tutkintapyynnön Trustpilotille. Kolme esimerkkiä ovat verkkokauppayhtiöt Boozt, CDON ja Jollyroom.

Boozt on raportoinut 27 arvostelua, joista 40 prosenttia eli 10 kappaletta on ollut perusteettomia. CDON on raportoinut 20 arvostelua, joista 12 prosenttia eli noin kolme arvostelua on ollut perusteettomia. Jollyroom on tehnyt ilmoituksen ainoastaan yhdestä arvostelusta, joka myös poistettiin, koska siihen oli perusteltu syy.

Alle 2 prosenttia Trustpilotille tulleista arvosteluista raportoidaan yhtiöiden toimesta. Kysymys ei ole kuitenkaan vain volyymista. Kysymyksessä on myös tarve suojata kuluttajien ääniä ja me haluamme, että kuluttajat voivat jatkossakin tehdä hyvinharkittuja valintoja ja että me voimme auttaa yrityksiä kasvussa, Peter Mühlmann sanoo Ehandelille.

Olemme siksi muuttaneet raportointikäytännön avoimeksi ja se näkyy kaikille. Alan johtavana kaikki voivat löytää tiedon miten usein yhtiöt raportoivat sisääntulleista arvosteluista, jotka he ovat saaneet Trustpilotilla.

 

Miten te Trustpilotilla näette sen, että yhtiöt saavat epärehellisiä arvosteluja, jotka saavat nyt olla näkyvillä? Se voi jopa vahingoittaa yhtiötä, joka ei ole tehnyt virhettä.

Ilmoitus

Kaikki arvostelut, joista on tehty ilmoitus, ovat näkyviä tutkinnan ajan, poikkeuksena arvostelut, jotka sisältävät mahdollisesti haitallista tai laitonta sisältöä. Sillä tavalla yritykset ovat suojattuja joka tapauksessa. Tutkinta aloitetaan 48 tunnin sisällä siitä, kun ilmoitus on tehty, mutta keskimäärin teemme tämän 24 tunnin sisällä. Tämä policy tulee kuitenkin loppupeleissä olemaan yrityksille hyödyksi, koska useammat kuluttajat näkevät Trustpilotin yhtenä luotettavimmista, Peter sanoo ja jatkaa:

Aivan kuten arvostelun raportortoinnin, kaikki yritykset voivat ilmaiseksi myös vastata arvosteluihin ja näin kertoa oman näkemyksensä asiaan, jos jollain on negatiivinen kokemus.

Uusi policy astui voimaan Black Fridayn jälkeen, kun Trustpilot näki sivustollaan kasvaneen läsnäolon ja ymmärsi, että läpinäkyvyys on kuluttajille alati tärkeämpää.

Vuoden Black Fridayn aikana kuluttajien määrä, jotka vierailivat jonkin yrityksen profiilisivustolla, kasvoi yli 100 prosenttia. Viime vuoden 1 miljoonasta kävijästä 2,3 miljoonaa tänä vuonna.