PIMistä vauhtia verkkokauppaan 

Aiheuttaako tuotetiedonhallinta päänvaivaa työssäsi? Haluaisitko pitää tuotetiedon ajan tasalla helposti ja vähällä vaivalla? Haluaisitko uuden tuotteen markkinoille nopeammin ja lisätä tuotteen myyntiä? 

PIM (Product Information Management) on tuotetiedon hallintajärjestelmä, joka vastaa juuri näihin kysymyksiin. PIMin avulla voit hallinnoida ja kerätä yhteen teknisen ja asiakkaalle suuntautuvan tuotetiedon eri lähteistä, rikastaa sen ja julkaista automaattisesti eri kanavissa - sekä myynnin että markkinoinnin tarpeisiin. Jos käsittelet, päivität ja julkaiset päivittäin paljon tuotetietoja, tuotetiedonhallinta auttaa sinua merkittävästi yksinkertaistamaan työtäsi. 

Kuvittele tilanne, että sinulla on tuotetiedot ERP-järjestelmässä, josta syötät ne exceliin ennen kuin päivität ne verkkokauppaan hieman rikastettuna. Ehkä joku ennen syöttöä tarkistaa ja muuttaa tietoja, jonka jälkeen sinun on täydennettävä ne ERP-järjestelmään. Kun olet päivittänyt ja julkaissut tuotteet verkkokauppaasi, teet printtikatalogin, johon tuotetieto päivitetään jälleen hieman erilaisessa muodossa. Kun olet tehnyt kaiken tämän, saat uuden valikoiman tuotteita päivitettäväksi. Tässä vaiheessa jo mietit, miten työtäsi voisi yksinkertaistaa - tai huomaat etsiväsi uutta työpaikkaa. 

Kuulostaa varmasti tutulta. PIM ratkaisee nämä ongelmat ja useat muut. 

PIM vakauttaa, nopeuttaa ja helpottaa verkkokauppiaan työtä 

Tarvitset tuotetiedonhallintaa, kun: 

  • Sinulla on kompleksista tuoteinformaatiota ja tuhansia tuotteita tai tuoteattribuutteja useilta eri toimittajilta ja useissa eri muodoissa. Tarvitset työvoimaa organisoimaan tuotetiedon laadukkuuden ja yhtenäisyyden kaikissa kanavissa.
  • Haluat rikastaa asiakaskokemustasi, vähentää negatiivista asiakaspalautetta sekä vähentää tuotteiden palautuksia ja vaihtoja.
  • Haluat kasvattaa myyntiäsi useissa eri myyntikanavissa ja eri kauppapaikoilla.
  • Haluat nopeuttaa uusien tuotteiden lanseerausta.
  • Haluat kasvattaa brändisi näkyvyyttä ja yhtenäisyyttä monikanavaisesti.
  • Toimit kansainvälisillä markkinoilla ja haluat laajentaa myyntiä uusille markkinoille useilla eri kielillä.
  • Haluat kehittää prosessien hallintaa ja täyttää eri maiden säännökset.

Tuotetiedon laatu vaikuttaa suoraan asiakaskokemukseen

PIMin käyttöönotosta on useita etuja. Tuotetiedonhallinta parantaa yhteistyötä sisäisten tiimien välillä, koska kaikki tuotetieto on keskitetysti samassa paikassa. Päällekkäinen työ voidaan eliminoida järjestelmällisillä prosesseilla, ja tuotetiedon tarkistaminen ja ylläpito on yksinkertaista. 

Kun tuotetieto on ajan tasalla, isojen tuotekokonaisuuksien hallinta on helpompaa ja uusien tuotteiden lanseeraus markkinoille nopeampaa. Kansainvälistyminen helpottuu, kun pystyt hallitsemaan kielikäännöksiä keskitetysti PIMin avulla. 

Asiakkaalle toimiva tuotetiedonhallinta näkyy oikeana ja ajantasaisena informaationa, joka on muokattu jokaiseen kanavaan sopivaksi. Asiakaspalautukset vähenevät, kun asiakas pystyy tilausvaiheessa varmistumaan tuotteen sopivuudesta. Tämä vaikuttaa suoraan verkkokaupan konversioon, joka tutkitusti voi kasvaa tuotetiedonhallinnan avulla moninkertaiseksi. 

Rikastettu, laadukas ja oikea tuotetieto on bisneskriittistä ja vaikuttaa suoraan asiakastyytyväisyyteen. PIM-projekti tulisikin nähdä liiketoimintavetoisena hankkeena, jonka avulla on mahdollista tehostaa prosesseja ja saavuttaa kilpailuetua markkinalla. Mikäli mietit, miten yrityksesi voisi hyötyä PIMistä, käy täyttämässä PIMOMETER-kyselymme netissä: https://www.pimometer.com/

Lue lisää VAIMOn toimittamasta PIM-integraatiosta: https://www.vaimo.com/work/smedbo/

Haluatko kuulla lisää? Autamme mielellämme! 

Marko Rytkönen
Country Manager, Vaimo Finland
+358 50 413 1455
marko.rytkonen@vaimo.com