Personoinnin voima

Verkossa ostavien asiakkaiden odotukset ovat korkeammalla kuin koskaan. Teknologian kehitys ja digitaalinen vallankumous on muuttanut asiakkaan ja kauppiaan välistä dynamiikkaa ja nyt asiakkaalla onkin kaikki kortit kädessään. Tämän päivän kuluttaja edellyttää:



  • Houkuttelevia ja kiinnostavia ostokokemuksia
  • Personoituja suositteluja ja tarjouksia
  • Relevanttia ja kuratoitua viestintää ja muuta sisältöä
  • Helppoa maksamista itselle mieluisimmalla tavalla

Tästä seuraa, että piparkakkumuottimainen, yhden koon asiakaslähestyminen rapauttaa liiketoimintasi tavoitteita.

Käytetäänpä hetki mielikuvitusleikkiin…

On aamu. Olet juuri nauttinut ensimmäisen kahvihörppysi ja avannut sähköpostit. Ensimmäisenä jonossa: viesti yritykseltä, jolta ostit edellisvuonna varvassandaalit.

Mainostavat snorkkelia lapsille. Mutta…

  1. et ole lapsi
  2. sinulla ei ole lapsia
  3. et erityisesti välitä sukeltamisesta

Oli miten oli, päätät klikata itsesi kauppaan ja tutkia tarjoamaa vähän tarkemmin. Saavut sekavalle ja täyteen ahdetulle kotisivulle, joka pursuilee satunnaisotannalla valittuja tuotteita, joiden hinnat on merkitty vieraalla valuutalla. Poistut siis nopeasti ja jatkat päivän puuhia. Ai niin, palaat vielä varmemmaksi vakuudeksi sähköpostiin ja perut uutiskirjeen tilauksen. Miksi ihmeessä pitäisin yhteyttä tähän yritykseen?

Pitkän ja tehokkaan päivän päätteeksi nostat jalat pöydälle ja tutkit sähköpostisi vielä kertaalleen ennen yöpuulle vetäytymistä. Viesti ihonhoitobrändiltä, jonka tuotteita ostit jokin aika sitten. Brändi tarjoaa sinulle alennuskoodeja aiemmin hankkimillesi tuotteille. Bingo!  Vierailet verkkokaupassa, jossa kohtaat kuratoidun laskeutumissivun, jonka sisältö vastaa kiinnostuksen kohteitasi, sukupuoltasi ja ikääsi. Valitset pari tuotetta ja siirryt maksamaan – jolloin saat viestin muutamista hyödyllisistä, ostoksiisi sopivista tuotteista, jotka voit lisätä ostoskoriisi alennuksella. Tuplabingo! Tämän jälkeen siirryt maksamaan käyttäen itsellesi mieluisinta maksutapaa (joka ei uudelleenohjaa sinua millekään oudolle sivulle). Homma selvä. Minuuttien päästä saat sähköpostin, jossa ostoksesi vahvistetaan. Viesti sisältää tosin myös hyödyllisiä vinkkejä juuri ostamasi tuotteen käyttöön liittyen. Lisäksi bongaat viestistä muutaman uunituoreen tuotteen, jotka sopivat sinulle täydellisesti.

Ero on kiistaton.

Ensimmäinen esimerkki jätti sinulle tyytymättömän ja tyhjän olon ja pahan maun suuhun. Toinen esimerkki taas innosti, sitoutti ja ilahdutti joka käänteessä ja teki sinusta samalla lojaalin ja yhä uudelleen palaavan asiakkaan.

Tänä päivänä, asiakkaat odottavat (lue: vaativat) personoituja ostokokemuksia. Jopa huikeat 78,6 % kuluttajista kertovat tarttuvansa brändin tarjouksiin vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että ne suoraan liittyvät aiempiin ostoksiin. Toisaalta, Experianin teettämän tutkimuksen mukaan personoidut viestit tuottavat jopa kuusinkertaisia transaktioasteita ja liikevaihtoa per sähköposti verrattuna ei-personoituihin viesteihin. Lisäksi on hyvä huomata, että Segmentin tutkimuksen mukaan 71 % kuluttajista ilmaisee turhautumistaan ei-personoidun ostokokemuksen yhteydessä.

Katsoipa asiaa mistä kulmasta tahansa, personoidut asiakaskokemukset ovat nousemassa avainasemaan brändien erottautumistekijöiden joukossa ympäri maailmaa. Ja me Vaimolla autamme asiakkaitamme ympäri maailmaa rakentamaan ensiluokkaisia verkkokaupan asiakaskokemuksia. Aloita siis matkasi kohti personoinnin taituruutta meidän kanssamme!

Yhteystiedot:
Country Manager, Vaimo Finland
Marko Rytkönen
+358 50 413 1455
marko.rytkonen@vaimo.com

Founded in 2008, Vaimo is the global leader in delivering award-winning digital storefronts, omni-channel solutions and mobile apps. Our only focus is to drive digital commerce success for our brand, retail and manufacturer clients. With 21 offices in 15 countries across the globe and 450 employees, we provide an international presence that allows us cultivate close, long-term relationships with our clients. www.vaimo.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest