Päiväysruokaa kuluttajille – yli 40 K-ruokakauppaa myyvät sovelluksen kautta

Toiminta nyt valtakunnallista.

ResQ Club -hävikkiruokasovelluksen avulla K-ruokakaupat voivat myydä päiväysruokaansa kuluttajille. Toimintamalli pienentää kaupan hävikkiä ja samalla asiakkaat pääsevät ostamaan ruokaa alennettuun hintaan. Osassa sovelluksen käyttöönottaneista K-ruokakaupoissa ruokahävikki on saatu vähennettyä noin kuudesosaan entisestä Kesko kertoo lehdistötiedotteessa.

Ilmoitus

ResQ aloitti yhteistyön ensimmäisten K-ruokakauppojen kanssa toukokuussa. Syyskuussa ResQ Club -hävikkiruokasovellusta hyödyntää jo yli 40 K-ruokakauppaa ympäri Suomea. Kaupat kokoavat ruokakassiin viimeistä käyttöpäivää lähestyvät tuotteet, ja kassit myydään sovelluksen avulla asiakkaille alennettuun hintaan.

– Olimme jo pitkään halunneet laajentaa hävikkisovelluksen toimintaa ravintoloista ruokakauppojen suuntaan. K-kauppiaat ovat itsenäisinä yrittäjinä pystyneet lähtemään ketterästi mukaan ja tulokset ovat olleet alusta asti hyviä, kertoo ResQ Clubin kehitysjohtaja Antti Tuomola, lehdistötiedotteessa. Alkuvaiheessa mukana oli vain pääkaupunkiseudun K-Marketeja, mutta nyt toiminta on jo valtakunnallista ja mukaan on saatu isompiakin K-kauppoja. Ainakaan vielä emme ole löytäneet kauppaa, jossa tämä malli ei toimisi, hän jatkaa.

Hävikki minimiin

K-ruokakauppias Harri Mattinen toimii Lappeenrannassa kolmen K-Marketin kauppiaana. Mattinen aloitti ResQ Club -ruokakassien myynnin kaupoissaan toukokuussa.

– ResQ:n kautta myin kaupoissani elokuussa 452 ruokakassia ja ostoprosentti kasseissa oli noin 92 prosenttia. Sovellukseen laitettu elintarvike siis todella päätyy edelleen kuluttajalle. Kaupassa päivän hävikki on muuttunut kolmesta ostoskärrystä puolikkaaksi kärryksi. Asiakaspalaute on ollut todella hyvää ja kysyntä suurta. Tuotteet menevät kiirepäivinä jopa minuuteissa kaupaksi. Yhtenä suurena kohderyhmänä ovat vähävaraiset lapsiperheet, joten on hienoa että pääsen auttamaan heitä myös suoraan näin konkreettisella tavalla. Sovellukseen ei laiteta syömäkelvotonta ruokaa myyntiin ja tässäkin myynnissä seuraamme tarkasti elintarvikelakia, kertoo Mattinen.

K-ryhmä mukana Hävikkiviikossa

K-ryhmä on kuudetta kertaa mukana ensi viikolla vietettävässä Hävikkiviikossa. Ruokahävikki on merkittävä globaali ongelma, jonka vähentämiseksi K-ryhmä tekee aktiivisesti työtä. Kaikkiaan maailman ruoasta 25–30 prosenttia arvioidaan päätyvän roskiin. Kaupan osuus kokonaishävikistä on 18 prosenttia ja kotitalouksien 35 prosentia.

K-ryhmän tavoite on minimoida omasta toiminnasta aiheutuva ruokahävikki ja hyödyntää väistämättä jäävä biojäte. Tehokkaimmin hävikkiä vähennetään ennaltaehkäisevin toimin. Tällaisia ovat esimerkiksi myyntiä ennustavien tilausjärjestelmien hyödyntäminen, tehokas logistiikka, henkilökunnan koulutus ja pakkausominaisuuksien optimointi. Näiden toimien jälkeen tuotteiden hintaa voidaan alentaa ja tuotteita voidaan lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Vasta tämän jälkeen elintarvikekelvoton biojäte voidaan hyödyntää energiantuotannossa.