Painavaa kritiikkiä Klarnaa kohtaan – ”dramaattisinta mitä olen nähnyt”

Isot luottotappiot - Klarna tyrmää kritiikin.

Miten Klarnalla oikeastaan menee? Ruotsalainen päivälehti Svenska Dagbladet selvitti asiaa tuoreessa kartoituksessa. Ja tämä osoittaa, etteivät yhtiön luottotappiot ole koskaan aikaisemmin olleet samalla tasolla kuin nyt, suhteessa tuloihin.

Klarna väittää, että nopeat ja suuret laajentumiset maailmalla ovat kehityksen takana. Maksujätti on muun muassa selkeässä kasvussa USA:ssa. Vuoden kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana yhtiön luottotappiot kasvoivat 83 prosenttia, verrattuna edellisvuoden samaan ajanjaksoon. Se on superkorkea kasvu yhtiön historiassa.

Ilmoitus

Tämä on dramaattisin luottotappio, jonka olen nähnyt minkään taloussektorin yhtiön historiassa, sanoo riippumaton osakeanalyytikko, Peter Malmqvist, lehdelle.

 

”Provosoi minua”

Vuonna 2018 yhtiöllä oli esimerkiksi 5,5 miljardin kruunun (SEK) tuotot - ja 0,8 miljardin luottotappiot. Vastaava viime vuonna oli 10 miljardia vastaan 2,5 miljardia.

Minua provosoi, että Klarnan toimitusjohtaja sanoo luottotappioiden olevan hyvässä kontrollissa. Hän katsoo vain laskelmia, jossa korot ja veloitukset ovat niin korkeita, että ne sallivat suuren osan luottotappioita, Michael Zell, Svenska Skeppshypotekin hallituksen puheenjohtaja ja aikaisempi Handelsbankenin varatoimitusjohtaja sanoo haastattelussa.

 

”Naurettavaa ja ikävää”

Michael Zell on niin ikään kriittinen yhtiön liikeideaa kohtaan - joka hänen mielestään houkuttelee varsinkin nuoria tekemään turhia ostoja. Klarna on tähän mennessä kohdannut kritiikin kirjallisella vastineella lehdelle.

Tiedotuspäällikkö Johan Gustafsson sanoo, että on aina epäonnistuminen, kun asiakas ei maksa ajallaan. Hän ei kuitenkaan ole aivan samaa mieltä kritiikistä. Klarna tekee hartiavoimin töitä vähentääkseen luottotappioita, hän painottaa.

On naurettavaa ja ikävää, sen vaikutuksen takia, mikä nyt tulee voimakkaasta laajentumisestamme, väheksyä työtämme, jota teemme asettaaksemme uuden ja kestävämmän standardin luottomarkkinoille. Nämä ovat kaksi eri asiaa. Me viemme eteenpäin kehitystä kaikilla markkinoilla saadaksemme pois pyörivät luotot ja piilotetut maksut, joilla finanssiala on historiallisesti nähtynä rikastunut, mutta jotka eivät ole kuluttajalle hyviä, Johan Gustafsson kirjoittaa sähköpostitse Svenska Dagbladetille.

Ilmoitus