”Pahin pullonkaula on asiantuntemuksen puute”

Columbia Roadin tuoreen tutkimuksen mukaan asiantuntemuksen puute jarruttaa kasvua ja markkinointia tällä hetkellä kaikkein eniten.

Columbia Road teki toukokuussa tutkimuksen, johon osallistui 100 yritysjohtajaa myynnin ja markkinoinnin alalta Pohjoismaissa.

Pohjoismaiset yritysjohtajat ovat sitä mieltä, että verkkokauppa on ponkaissut kaksi vuotta kehityksessä eteenpäin koronakriisin aikana, vain parin kuukauden kuluessa. Kuluttajilla on enemmän kokemusta onlineshoppailusta, minkä vuoksi yritysten on nyt kehitettävä osaamistaan digitaalisen myynnin saralla ja digitaalisten shoppailukokemusten osalta onnistuakseen. Tämä koskee kaiken suuruisia yrityksiä ja eritoten yrityksiä perinteisillä teollisuuden aloilla, Columbia Roadin Ruotsin General Manager Lauri Eurén sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Tutkimuksen mukaan yritysjohtajat itse kokevat asian niin, että verkkokauppa on vain pieni osa koronan vauhdittamaa digitaalisen myynnin vallankumousta. Noin puolet B2B-yrityksistä, jotka osallistuivat tutkimukseen, sanoivat jatkossa suunnittelevansa tehokkaampaa myyntiä ja uusien asiakkaiden värväämistä.

Puolet B2C-yrityksistä sanoi, että he suunnittelevat investoivansa lisää digitaaliseen markkinointiin ja analyyseihin.

Sitä vastoin B2B ja B2C-yrityksistä yksikään ei maininnut verkkokauppaansa yhtenä viidestä tulevaisuuden pääasiallisesta investointikohteesta, mutta 27 prosenttia kaikista yrityksistä oli sitä mieltä, että muun ohella he aikoivat panostaa uuteen verkkomyyntiin ja uusiin myyntikanaviin.

Myynti- ja markkinointijohtajien keskuudessa puutteellinen asiantuntemus koettiin merkityksellisesti pahimpana pullonkaulana.