Onko pakkauksella merkitystä verkkokaupassa?

Kunhan tuote on perillä asiakkaalla, se riittää. Vai riittääkö kuitenkaan? Verkkokauppapakkaus on ensimmäinen konkreettinen kokemus tuotteesta ja brändistä, joten sillä on merkitystä!

Kun kuluttaja tilaa verkkokaupasta, ei hän mieti millaisessa pakkauksessa tuote toimitetaan. Verkkokaupasta tilatessaan kuluttajat keskittyvät tuotteisiin, eikä juurikaan mieti niiden pakkauksia. Miksi sinunkaan pitäisi?

Siksi, että huono pakkaus maksaa sinulle. Asiakkaasi reagoi saadessaan vahingoittuneen pakkauksen ja osa jopa lakkaa ostamasta tai ostaa vähemmän jatkossa. Siihen harvalla verkkokauppiaalla on varaa!

Heikkolaatuinen pakkaus, joka epäonnistuu tehtävässään suojata tuotetta, on merkittävä vaara maineellesi ja myynnillesi. Lisäksi sen rasittaa toimitusketjua, sillä merkittävä osa tuotteita palautetaan.

Kun käytät verkkokauppatuotteittesi suojana juuri siihen kanavaan suunniteltua pakkausta, huolehdit tuotteesi suojaamisesta monin tavoin. Yksi näistä ovat pitkäkyntiset. Hyvässä verkkokauppapakkauksessa on huomioitu, että pakkausta ei saa auki ja kiinni ilman, että siitä jäisi näkyvä jälki – tämä ehkäisee pakkausten luvatonta avaamista logistiikassa, sillä varkaus huomataan herkemmin.

Toisaalta, varsin usein unohdetaan se tosiasia, että tuotteen suojaamisen lisäksi pakkauksella on näkyvä paikka viestintäkanavana. Se on oivallinen keino kertoa brändisi tarinaa ja jakaa positiivista kuvaa yrityksestäsi. Ja saada kenties uusia asiakkaita!

Uuden sukupolven kuluttajat tavoittaakseen pakkauksen tulee kertoa omaa tarinaasi. Jopa 58% etsii verkosta ostaessaan tuotteen kuvia ja videoita unboxing -kokemuksista. Ei ole siis lainkaan hullumpaa, jos tuotteesi ja sitä kuljettava pakkaus ovat Instagramiin soveltuvia, sillä silloin saat lisähuomioita.

Pandemian myötä verkkokauppa on lähtenyt kasvuun myös varttuneempien ikäpolvien keskuudessa. Heille instragramkelpoisuus ei ole ehkä se keskeisin asia, mutta heitä – aivan kuten nuorempia sukupolvia – puhuttelee yhä enenemässä määrin ympäristöasiat. He kiittävät, kun tuote toimitetaan helposti kierrätettävässä pahvipakkauksessa.

Mutta mistä voit lähteä liikkeelle, jotta erilaiset tarpeet tulevat huomioiduksi? Usein varsinkin liiketoiminnan alkupuolella verkkokauppapakkausten määrällinen tarve on rajoitettua ja on vaikea ajatella panostavansa ihan kokonaan omalle liiketoiminnalle suunniteltuun pakkaukseen. Se ei silti tarkoita, että edellä mainitut asiat tulisi unohtaa!

Sinulle verkkokauppiaana on tietysti tärkeätä, että saat tilaukset helposti pakattua ja nopeasti matkaan. Asiakkaasi odottaa jo tuotettaan! Mitä nopeammin toimit, siitä tyytyväisemmäksi asiakas tulee.  Se ei silti tarkoita, että muut asiat voisi unohtaa. 

Verkkokauppaan suunniteltuja helposti pakattavia ja suljettavia pakkauksia, jotka asiakas avaa ilman teräaseita ja valtavaa voimanponnistusta ja jotka vastaavat kuluttajien ympäristötoiveisiin, voi ostaa myös omalla brändipainatuksella pieniäkin eriä. 

Ulkopuolelta painettu pakkaus on sinun markkinointikanavasi ja kertoo haluamaasi tarinaa. Kun pakkaus kulkee logistiikassa ja lajittelukeskusten linjastoissa tai seisoo noutopisteen hyllyllä, näkyy brändisi kaikille ja viestii itsestään. Ja tietysti keräilijä näkee nopeammin, missä juuri sinun yrityksesi lähettämä paketti on.

Jos painatus on pakkauksen sisäpuolella ulkopuolen ollessa huomioita herättämätön yksivärinen painamaton pinta, syntyy vastaanottajalle aivan erilainen fiilis tuotteesta pakkausta avatessaan. Tämä sopii erityisesti korkealuokkaisiin premium-tuotteisiin, mutta myös muihin brändeihin, joiden toivot jäävän mieleen. Eikä se muuten näytä hullummalta siellä Instagramissakaan!

Ei kannata ajatella, että verkkokauppatoimintasi on niin pientä, että pakkauksiin ei kannata panostaa, tai että panostaminen kannattaa vasta verkkokauppasi kasvettua. Verkkokauppaan suunnitellut omalla ilmeelläsi sisältä tai päältä painetut pakkaukset – siinä missä painamattomatkin – ovat saatavilla myös niille verkkokauppiaille, jotka ovat vasta aloittamassa maailman valloittamista. Oikein valittu pakkaus on yksi askel, mikä vie liiketoimintaasi eteenpäin.

Kun seuraavan kerran pakkaat tuotteita asiakkaallesi, mieti kaksi kertaa ovatko upeat tuotteesi samaa paria niitä kuljettavan pakkauksen kanssa vai olisiko syytä tehdä jotain, jotta viestisi olisi yhtenäinen. 

Jos kaipaat apuja, ole yhteydessä verkkokauppapakkausten asiantuntijaamme Sebastian Lindbergiin.