”Olemme tuoneet suuren verkkokauppatrendin idästä länteen”

”Live Video Shopping on TV-Shopin moderni versio, mutta siihen on integroitu ostokokemus ja paljon interaktiivisia toimintoja.”

Ruotsalainen startupyritys Bambuser on alusta interaktiivisille videolähetyksille. Yritys perustettiin jo vuonna 2007, jolloin se oli tarkoitettu pääasiassa yksityisasiakkaille. Vuonna 2014 he muuttivat suuntaa ja kohdistivat tarjontansa B2B-yrityksille ja videotoiminnat kehitettiin palvelemaan nimenomaan yrityksiä ja organisaatioita.

Tänä päivänä Bambuserilla on lukuisia kansainvälisiä kontakteja eri puolilla maailmaa ja yritys on huomioitu medioissa, kuten The New York Times ja Forbes. Pohjoismaissa he ovat kuitenkin vielä jokseenkin tuntemattomampia.

Ilmoitus

Aivan äskettäin yritys teki verrattain pitkän sopimuksen yhdysvaltalaisen Showfieldin kanssa. Pohjoismaissa tunnetuimmista yrityksistä Bambuserin palvelut ovat ottaneet käyttöönsä verkkokauppaliikkeet, kuten NA-KD, Monki ja Caia Cosmetics. Sen jälkeen Video Live Shopping on saanut huomiota myös suurempien joukkojen keskuudessa.

 

Tulevaisuus idästä länteen

Ehandelin sisarsivusto tapasi Bambuserin toimitusjohtaja Maryam Ghahremanin, joka kertoo, että he huomasivat aika pian kasvavan livestreaming-trendin ja päättivät tuolloin kehittää Live Video Shoppingia.

He ovat rakentaneet tuotteensa kahden selkeän trendin pohjalle: kasvavan verkkokaupan ja videomateriaalin kasvavan kulutuksen. Heidän mukaansa on laskettu, että jo vuonna 2022 video on keskeisessä asemassa 80 prosentissa kaikesta internetliikenteestä ja 17 prosenttia tästä on livelähetyksiä. Liikkuva materiaali vie enenevissä määrin paikkaa perinteiseltä tekstiltä ja kuvalta. Nuoremmalle sukupolvelle liikkuva materiaali tule olemaan jossain vaiheessa jo standardi.

Kiinassa, jossa on maailman suurimmat verkkokauppamarkkinat, livestreamingin osuus verkkokaupan kokonaisliikevaihdosta on jo lähes 10 prosenttia, Maryam Ghahremani sanoo.

Bambuserin palvelu perustuu livevideostreaming-tekniikkaan, joka voidaan jakaa useiden miljoonien katsojien kesken samanaikaisesti. Tämä on myös uuden verkkokauppiaille tarkoitetun tuotteen pohja.

Olemme tuoneet suuren verkkokauppatrendin idästä länteen. Me ennakoimme, että Bambuser tulee olemaan yhtä trendikäs myös neljän vuoden kuluttua. Live Video Shopping on aivan uusi myyntikanava, jonka kanssa on vaikea kilpailla. Keskimäärin yrityksellä on asiakkaan huomio kokonaiset 11,5 minuuttia. Hyötynä on myös se, että Live Video Shoppingissa olet kaksin asiakkaan kanssa yrityksen omalla sivustolla ilman, että ympärillä on muita tuotemerkkejä.

Live Video Shopping lanseerattiin virallisesti vasta 26. syyskuunta 2019 eli periaatteessa vain muutama kuukausi takaperin ja Maryam Ghahremanille sen suosio on tullut jokseenkin suurena yllätyksenä.

Ilmoitus

Todella monet yritykset ovat olleet kiinnostuneita lähtemään mukaan ja saamme päivittäin yhteydenottoja, hän toteaa.

 

”Kilpailu on meille vain hyväksi”

Bambuser on rakentanut tekniikkaansa jo pitemmän aikaa. Uusien trendien ilmestyessä markkinoille, pian alkaa ilmestyä myös kilpailijoita. Se ei kuitenkaan huoleta Bambuserilla. Maryam Ghahremani sanoo, että  Bambuserin kaltaisen vankan pohjan rakentaminen vie aikaa. Realistina hän tietää, että kilpailijoita ilmestyy – ennemmin tai myöhemmin – mutta Bambuserille se on vain ”terveellistä”.

Ghahremani toteaa nyt, että he ovat kansainvälisen läpimurron kynnyksellä. Tavoitteena on rakentaa maailmanlaajuinen yritys, joka on Live Video Shoppingin markkinajohtaja.

Tavoitteenamme on kasvaa samaan kaliberiin kuin Spotify ja olla Ruotsin uusi vientimenestys. Aiomme toteuttaa noin 100 miljoonan kruunun osakeannin organisaation vahvistamiseksi, kohdata kasvavan kysynnän maailmalla ja rakentaa tech-osaston, joka jatkaa edelleen Live Video Shoppingin kehittämistä, Maryam kertoo.