Klarna teki kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten ostokäyttäytymistä joulun aikaan. Klarna vertasi niinikään suomalaisyritysten myyntidataa verkkokauppojen joulumyynnissä ajalla 3.-16.12.2019 ja vertasi sitä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.
Näiden tietojen mukaan nettikauppojen jouluostoksista Suomessa 68 prosenttia tekivät naiset. Jouluostoksia tehtiin kuten edellisenä vuonna ja kasvua oli vain kaksi prosenttia.
Jouluostoksia netissä tekivät eniten 18–35-vuotiaat suomalaiset, joiden osuus ostoksista tänä vuonna oli 46 prosenttia. Seuraavaksi eniten shoppailivat 36–55-vuotiaat. Tätä vanhemmatkaan ikäpolvet eivät asioi pelkästään kivijalkakaupoissa, sillä jopa 12 prosenttia tämän vuoden joulun nettiostoksista lähti yli 56-vuotiaille asiakkaille.
Kyselytutkimuksesta käy myös ilmi, että vaikka monille lahjojen ostaminen kuuluu jouluun, jopa kolmasosa suomalaisista, 32,8 prosenttia, ei aikonut ostaa joululahjoja lainkaan.
Lahjat heti edellisen joulun jälkeen
Klarnan selvityksen mukaan miltei kolmasosa suomalaisista on valmiina jouluun jo hyvissä ajoin ja 30,3 prosenttia aloittaa suunnittelemaan jouluostoksiaan jo syys-lokakuussa. 37,5 prosenttia vastanneista aloittaa suunnittelun marraskuussa, jolloin joululahjoja myös ostetaan eniten. 40,3 prosenttia aloittaa lahjojen ostamisen marraskuussa ja seuraavaksi eniten niitä hankitaan joulukuun alussa. Syys-lokakuussa asialla on jo viidesosa suomalaisista.
Viisi prosenttia aloittaa lahjojen ostamisen vasta jouluviikolla. Pari prosenttia vastanneista kuului kuitenkin siihen joukkoon, joka aloittaa lahjojen hankinnan heti edellisen joulun jälkeen.
Vastuullisuus korostuu
Vastuullisuus on tärkeää nyt myös jouluostoksilla. Reippaasti yli puolet eli 61,5 prosenttia vastaajista sanoo, että vastuullisesti tuotettujen lahjojen ostaminen ja saaminen on tärkeää ja yli 80 prosenttia sanoo vastuullisuuden nousseen viimeisen vuoden aikana entistä tärkeämmäksi.
Valtaosa suomalaisista kertoo ostavansa tänä vuonna lahjoja, jotka kestävät pitkään. 37,1 % vastaajista kertoo ostavansa enemmän ympäristöystävällisiä tuotteita ja reilu neljännes ostaa joululahjat verkkokaupoista, jotka ottavat ympäristöasiat huomioon.
- Vastuullisuuskysymykset ovat aiempaa enemmän suomalaisten mielessä jouluostoksia tehdessä. Tänä vuonna suomalaiset kuluttajat ovat myös valmistautuneet loppuvuoden ostosesonkiin suunnitelmallisemmin kuin esimerkiksi ruotsalaiset. Tämä näkyy jouluostosten aloittamisena jo syksyllä sekä lisääntyneenä tuotevertailuna muun muassa ympäristöystävällisyyden ja vastuullisen tuotantoketjun osalta. Myös kiireet vaikuttavat ostokäyttäytymiseen, ja verkosta palveluita tai tuotteita ostettaessa ostamisen joustavuuden ja sujuvuuden merkitys korostuu, Klarnan Suomen toimitusjohtaja Jani Tyyni sanoo perjantaina lähetetyssä tiedotteessa.
Klarnan marraskuun alussa teettämään ostoskyselyyn vastasi yli tuhat suomalaista kuluttajaa. Myyntidata on kerätty Klarnaa käyttävistä suomalaisista verkkokaupoista 3.–16.12.2019.