”Noutopalvelun kasvu ylitti parhaimmillaan 2000 prosenttia”

K-Ryhmä kertoi ruuan verkkokaupan tuoreista luvuista – noutopalvelun suosio räjähti hurjaan kasvuun ja eläkeläiset löysivät onlineshoppailun.

K-Ryhmä kertoo tänään, että ruuan verkkokauppa-asiointien määrä kasvoi koronapandemian aikana kuukausitasolla parhaimillaan yli 800 prosenttia. Muutoksia löytyi myös käyttötavoissa, sillä kotiinkuljetuksissa asiointikertojen kasvua oli noin 500 prosenttia kuukaudessa ja noutopalvelun kasvu ponkaisi parhaimmillaan 2000 prosenttiin. Aikuistaloudet ja eläkeläiset kasvattivat asiointiaan eniten.

Vaikka koronan aiheuttama suurin ryntäys onlinelle on jo laantunut, kesäkuussakin ruuan verkkokaupan kasvuluvut kuusinkertaistuivat edellisvuoteen verrattuna.

Ilmoitus

Korona-aikana verkkokauppaa ensi kertaa kokeilleet asiakkaat ovat tehneet uusia tilauksia yli kaksi kertaa todennäköisemmin kuin aiemmin – eli kokeiluista on kasvanut tapa aiempaa useammin. Yhä useampi on huomannut verkkokaupan helpottavan arkea, kun joku muu huolehtii ruokien keräilystä kaupasta, pakkaamisesta ja haluttaessa kuljetuksesta kotiin, K-ryhmän Chief Digital Officer Anni Ronkainen kertoo tiedotteessa.

K-Ryhmä kasvatti verkkokauppatilauksia toimittavien liikkeiden määrää koronan iskiessä 170 uudella kaupalla ja verkostossa on nyt kaikkiaan 450 kauppaa.

 

Noutopalvelu ryntäsi kasvuun

Ruuan noutopalvelu eli ostomalli, jossa asiakas tekee ostokset verkossa, liikkeen henkilökunta hoitaa niiden keräilyn ja sen jälkeen asiakas noutaa itse ostokset kaupalta, saavutti hurjat kasvuluvut ja parhaimmillaan noutopalvelun asiointikerroissa saavutettiin jopa 2000 prosentin nousua, K-Ryhmä kertoo.

Ennen korona-aikaa asiakkaamme suosivat erityisesti kotiinkuljetuksia: noin 80 % verkkokaupan asiakkaista valitsi sen toimitusvaihtoehdoksi. Korona-aikana hieman edullisempi nouto kaupasta kiinnosti kuitenkin huomattavasti enemmän kuin aiemmin. Myös noutoaikojen ja -paikkojen parempi saatavuus vaikutti varmasti asiaan. Noutopalvelun valitsi korona-aikana noin puolet verkkokaupan asiakkaista. Erityisen paljon noutopalvelua suosivat lapsiperheet, Ronkainen sanoo.

 

Seniori-ikäiset löysivät ruuan verkkokaupan

Ennen koronaa K-Ryhmän verkkokauppa-asiakkaista 10 prosenttia oli eläkeläistalouksia. Kun koronarajoituksia tiukennettiin määrä nousi neljänekseen ja pysyi siinä myös kesäkuun aikana.

On mielenkiintoista nähdä, kuinka pysyvästä muutoksesta on kyse. On mahdollista, että moni ruoan verkkokauppaa kokeillut eläkeläinen on koronaepidemian aikana havainnut mallin toimivaksi ja hyödyntää sitä jatkossakin, Anni Ronkainen arvioi.

Ilmoitus

K-Ryhmän data paljastaa myös sen, että eläkeläiset ottivat koronan ja sen tuomat rajoitukset vakavasti, sillä Plussa-korttia käyttäneiden eläkeläisten vierailut fyysisissä liikkeissä laskivat viidellä miljoonalla käynnillä. Käynnit ruokakaupassa harvenivat ja siirtyivät osittain verkkoon. Yhdellä käynnillä ostettiin myös enemmän, K-Ryhmä analysoi.

40 prosenttia kaikista ruuan verkkokaupan tilauksista tekevät edelleen lapsiperheet. Ennen pandemiaa lapsiperheet tekivät leijonanosan onlineostoista ja heidän osuutensa oli miltei 60 prosenttia.