Nosto ostaa liettualaisen ohjelmistoyhtiö SearchNoden

Ostaa SearchNoden täydentääkseen tuotetarjontaansa - "yritysostot osa kansainvälistymisstrategiaa".

SearchNode on kehittänyt verkkokaupoille uudenlaisen hakumoottorin, joka hyödyntää tekoälyä ja auttaa verkkokauppiaita parantamaan hakutuloksien osuvuutta. Haku on yksi verkkokauppojen tärkeimpiä ominaisuuksia ja vaikuttaa niin käyttökokemukseen kuin tuotteiden löydettävyyteen. Nosto kertoo asiasta tiedotteessa.

SearchNoden hakumoottori pyrkii tunnistamaan asiakkaiden aikeet perustuen asiakkaan käyttäytymiseen verkkokaupassa. Nosto kertoo, että tämä on mahdollistettu luonnollisen kielen käsittelyjärjestelmällä, joka on nimeltään Natural Language Process eli NLP. Se on tietokonetieteen ja tekoälyn alue, jonka tavoitteena on, että ohjelmisto pystyy käsittelemään suuria määriä ihmisten kielen dataa ja siten päätellä, mitä asiakas etsii. SearchNoden kehittämä ratkaisu ymmärtää myös tuotteiden välisiä relaatioita ja siten mitä muita tuotteita asiakkaalle kannattaisi esitellä hakutulosten lisäksi. Järjestelmä tukee jo yli 30 kieltä maailmassa.

Ilmoitus

SearchNodella on 20 työntekijää ja suurin osa yhtiön asiakkaista sekä liikevaihdosta tulee Yhdysvalloista ja Euroopasta. Asiakkaina on tunnettuja yrityksiä, kuten YesStyle, Castorama, Hubo, Kesko Senukai Digital, Euronics ja Douglas.

 

"Tavoitteena olla maailman johtava"

Nosto on suomalainen ohjelmistoyhtiö, joka kehittää pilvipalveluna tarjottavaa markkinointiautomaation ratkaisua verkkokaupoille. Noston asiakkaat löytyvät pääasiassa Yhdysvalloista ja sillä on toimistot Helsingissä, Tukholmassa, Lontoossa, Berliinissä, Pariisissa, New Yorkissa, Los Angelesissa ja Sydneyssä. Noston asiakkaina ovat kansainväliset brändit, kuten Muji, Paul Smith, Vans, New Era, Dermalogica, Caterpillar, Sony ja Nintendo. Suomalaisien asiakkaiden joukosta löytyvät isot yritykset, kuten Finnish Design Shop, Sokos, Masku ja Finlayson.

Nosto kertoo, että yhdistämällä SearchNoden tuote Noston nykyisten ominaisuuksien kanssa verkkokauppiaat voivat kokonaisvaltaisemmin vaikuttaa ostokokemukseen. 

Asiakkaamme ovat toivoneet, että Nosto pystyisi parantamaan myös heidän hakutuloksiaan nykyisten ominaisuuksien lisäksi. SearchNode on kehittänyt yhden maailman parhaista hakumoottoreista ja heillä on valtava osaaminen sen kehittämisessä. Yhdessä pystymme tuomaan markkinoille uudenlaisen kokonaisuuden, jossa yhdistyy Noston personointikyvykkyys ja älykäs hakumoottori. Uskomme, että tämä yhdistelmä auttaa parantamaan ostokokemusta verkkokaupoissa entisestään, mikä on missiomme, Noston yksi perustajista ja kehitysjohtaja Juha Valvanne kertoo.

Noston toistuvan vuosilaskutuksen arvo eli ARR (annual recurring revenue) on jo yli 30 miljoonaa ja yrityksen liiketoiminta on kannattavaa. Koronaviruksen aiheuttama pandemia on lisännyt verkosta ostamista ja vauhdittanut osaltaan myös Noston palvelun kysyntää maailmalla. 

Hankinta on Noston toinen vuoden sisällä. Kesällä 2021 se osti australialaisen ohjelmistoyhtiö Stacklan. Nosto ei paljasta kaupan hintaa, mutta kertoo, että yritysostot ovat tärkeä osa sen kasvustrategiaa, koska se tähtää johtoasemaan kansainvälisesti.

Ilmoitus