Norjalainen ruuan verkkokauppa lanseeraa Suomessa – aikoo tehdä ruuan verkko-ostoista standardin

Toimittaa aluksi Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.

Norjalainen verkkoruokakaupan edelläkävijä Oda aloittaa loppuvuonna 2021 Suomessa. Oda perustettiin Norjassa vuonna 2013 nimellä Kolonial.no. Yhtiö päätyi äskettäin nimenvaihtoon ja lanseeraa nyt Suomessa uudella nimellä. Yhtiön kotimaassa Norjassa nimi vaihtuu virallisesti huhtikuun lopussa. Syynä nimenvaihtoon on se, että he halusivat kansainvälisesti toimivan, positiivisen nimen.

Halusimme nimen, joka toimii kaikilla kielillä, mikä on yksinkertainen ja positiivinen, kuten me olemme, yhtiön yksi perustajista ja tuotemerkkijohtaja Mats André Kristiansen sanoo eilen julkaistussa lehdistötiedotteessa.

Ilmoitus

Yhtiöllä on Norjassa yli 70 prosentin markkinaosuus. Samalla kun he ilmoittivat nimenvaihdoksesta, yhtiö kertoo saaneensa 220 miljoonan euron rahoituksen, johon osallistuivat muiden muassa Softbank ja Prosus. Rahoituskierroksella olivat mukana myös Kinnevik ja Rema, jotka ovat sijoittaneet yhtiöön myös aiemmin.

Ja nyt on siis kansainvälistymisen aika, kun yhtiö laajentaa Suomeen ensimmäisenä Norjan ulkopuolisena maana. Toiminta Suomessa alkaa vuoden lopulla.

 

Valmis laajentamaan nopeasti

Oda aloittaa ensialkuun toimitukset Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla, mutta aikoo laajentaa kysynnän kasvaessa nopeasti uusille alueille. Odan pääkallopaikkana on Vantaalle rakennettava keräilykeskus, jonne rekrytoidaan parhaillaan tiimin jäseniä.

Oda kertoo, että Tilastokeskuksen mukaan suomalaiset käyttivät ennen pandemiaa noin 100 tuntia vuodessa ruokakaupoissa eikä tähän ole laskettu mukaan matkoja. Oda haluaa säästää ihmisten aikaa ja vaivaa tarjoamalla niin hyvän ostokokemuksen netissä, että ruuan verkkokaupasta tulee standardi.

Suomi on ruoan verkkokaupan osalta yhä alipalveltu markkina. Ruokakauppa on keskittynyt täällä kolmelle toimijalle ja edellisen kerran Suomeen tuli merkittävä uusi ruokakauppaketju yli 20 vuotta sitten. Oda aikoo olla neljäs merkittävä ruokakauppa Suomessa ja tuoda suomalaisille lisää valinnanvaraa. Haluamme tehdä Odasta suomalaisten lempiruokakaupan netissä. Uskomme, että tämä on mahdollista, kun tarjolla on omaan elämänrytmiin sopiva, nopea ja edullinen ruoan verkkokauppa ja aidosti sujuva palvelukokemus, Oda Suomen toimitusjohtaja Tobias Niemi sanoo tiedotteessa.

Oda sanoo tuovansa nettiin täyden kotimaisen ruokakaupan valikoiman kotiinkuljetuksella sekä laajimman valikoiman toimitusvaihtoehtoja

Vuonna 2022 he aikovat ottaa seuraavan askeleen Saksan markkinoille.

Ilmoitus