Neljännes tulee nyt onlinelta – onnistumisen jälkeen verkkokauppapäällikön rooli jää pois

”Hän on integroinut itsensä ulos yrityksestä.”

Verkkokauppapäällikkö Anton Jacobsson, joka vastaa myös omnikanavaisesta toiminnasta, jättää Musti Groupin, yhtiö ilmoitti vähän aikaa sitten. Hän luopuu tehtävästään 30. syyskuuta. Nyt Musti Groupin toimitusjohtaja David Rönnberg kertoo organisaation uudistuksesta ja missä mennään.

Anton tuli yritykseen hieman minua ennen. Me olimme osa samaa rekrytointia ja tavoitteena oli tehdä Musti Groupista enemmän verkkokauppaan suuntautunut. Meidän taustamme omaavina laitoimme nopeasti paljon voimia verkkokauppaan ja palkkasimme techtiimin luomaan omaa verkkoalustaa. Pian sen jälkeen hankimme sekä Animailin että Vetzoon, kortit, jotka olivat pöydällä jo kun aloitin. Teimme erittäin hyvän työn integroidessamme ne konserniin, lanseerasimme omnialustan kaikissa kolmessa maassa ja teimme yrityksestä enemmän verkkokauppaan suuntautuneen. Meidän piti ajatella omnia eikä vain liikkeitä. Olemme nousseet, verkkokaupan 2-3 prosentin liikevaihdosta siihen, että tänä päivänä verkkokaupan osuus 23-24 prosenttia, David Rönnberg sanoo.

Ilmoitus

Se työ on nyt viimeisellä venytyksellä ja tarkoittaa myös, että organisaatiota ohjataan uudelleen eteenpäin, kun painopiste vaihtuu enemmän päivittäisten toimintojen ylläpitämiseen. Verkkokauppapäällikön rooli katoaa nyt koko konsernista.

Syy siihen, että Anton menee nyt eteenpäin on, että olemme onnistuneet paljossa siinä, mitä olimme toivoneetkin. Nyt laitamme enemmän vastuuta toiminnasta maajohtajillemme Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Ajattelemme asiakkaita maakohtaisesti, sillä asiakkaat eivät hyppää maasta toiseen. Sitten meille sillä ei ole mitään merkitystä ostavatko he onlinella vai liikkeissä. Me haluamme vain tehdä kaiken heille niin helpoksi kuin mahdollista, siitä huolimatta minkä kanavan he valitsevat.

 

”Channel agnostik”

Musti Group julkaisi viime viikolla viimeisimmän vuosineljänneksen raporttinsa ja pystyi näin osoittamaan, että konsernissa on selkeää kasvua. Myynti oli kasvanut 16 prosenttia 68,4 miljoonaan euroon. Sen lisäksi oli nähtävissä 15 prosentin like-for-like -kasvua. Toinen selkeä trendi oli asiakkaiden shoppailukäytös, joka siirtyi yhä enenevissä määrin nettiin. Asia tuli erityisen selväksi, kun Covid-19 näytti rumat kasvonsa.

Ostokäytös muistutti paljon päivittäistavarakaupan ostokäytöstä. Koirien ja kissojen on myös syötävä joka päivä ja näimme hieman hamstraamiskasvua maaliskuun alussa. Se mitä eritoten tapahtui oli, että näimme äärimmäisen vaihdoksen kivijalkamyymälöiden liikenteestä onlineliikenteeseen suurinpiirtein maaliskuun puolivälistä alkaen. Mutta se on menossa nyt takaisin, kun rajoituksia aletaan höllentää.

 

Monilla on nyt kasvua verkossa, mutta se voi harvoin korvata liikkeiden myynnin pudotuksen? Onko se teillä eri tavalla?

Kyllä, me haluamme samat marginaalit nettiin kuin liikkeeseen, haluamme olla ”channel agnostic” ja siinä olemme onnistuneet. Ei ole mitään suurempaa väliä, jos liikkeet eivät mene yhtä hyvin jollakin ajanjaksolla, David Rönnberg sanoo.

Ilmoitus

Musti Group omistaa tuotemerkit, kuten Animail, Vetzoo, Djurmagazinet, Arken Zoo ja Djurkompaniet.