Näin verkko-ostaminen eroaa kolmen eri Pohjoismaan välillä

Kasvu on nopeinta Ruotsissa, kertoo Matsmartin tuore tutkimus.

Matsmart teetti Kantar Sifolla tutkimuksen, jonka mukaan ruotsalaiset ostavat netistä enemmän kuin naapurinsa Suomessa ja Tanskassa. Ja tulos näkyy myös heidän myynnissään, sillä hävikkiruokaa ostettiin juuri Ruotsissa kesän aikana 40 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden vastaavana aikana.

Ruotsissa yhdeksän kymmenestä ostaa tutkimuksen mukaan netistä, kun taas sama luku Suomessa on kahdeksan kymmenestä ja Tanskassa vieläkin alhaisempi seitsemän kymmenestä.

Ilmoitus

Kaikissa kolmessa maassa on yksi kategoria ylitse muiden. Internetistä hankitaan nimittäin kaikkein eniten vaatteita ja kaikissa kolmessa maassa viiden kärkeen ulottuvat myös elektroniikkatuotteet sekä striimauspalvelut. Sen jälkeen ostokäyttäytymisessä on kuitenkin eroja.

Matsmartin tutkimuksen mukaan toiseksi suurin kategoria Ruotsissa ovat apteekkituotteet, kun taas itäiset ja läntiset naapurit eivät juurikaan hanki kyseisiä tuotteita netin kautta. Ruotsissa kuusi kymmenestä hankkii apteekkituotteita netistä, kun Suomessa ja Tanskassa vain alle kaksi kymmenestä ostelee niitä onlinella.

 

"Ruokakauppa onlinella on haastavampi"

Matsmart, joka myy hävikkiruokaa, halusi luonnollisestikin tarkastella ruuan nettiostelua. Vuosi 2020 on ollut kasvun aikaa monelle yritykselle, mutta edelleen harva ostaa muonituksensa internetistä.

Ruotsalaisista 27 prosenttia tekee näin, Suomessa vastaava luku on 25 prosenttia ja tanskalaisista vain 22 prosenttia hankkii ruokatarvikkeita internetin kautta.

Ruokakauppa onlinella on hieman haastavampi, koska usein tuotteet ovat painavia, mutta ne eivät siltikään maksa kovin paljon ja samalla halutaan nopeita toimituksia. Sen vuoksi tarjonta ei ole aivan yhtä hyvin rakennettu koko maassa, Matsmartin toimitusjohtaja Karl Andersson sanoo tiedotteessa.

Matsmartin varastolta lähtee vuosittain yli miljoonaa tilausta hävikkiruokaa.

 

Ilmoitus

LUE MYÖS: "Maailma ilman ruokahävikkiä"