NA-KD: ”Kasvua 80 prosenttia”

”Voimme todeta, että Q1 on mennyt yli odotustemme.”

Kansainvälinen verkkomuotiliike NA-KD esitteli tänään vuoden ensimmäisen kvartaalin tuloksia. Monet yritykset vuodattavat krokotiilin kyyneleitä juuri nyt, kun korona on torpannut tulot ja tulevaisuus on epävarmaa. Jotkin yritykset ovat kuitenkin selviytyneet kriisistä tähän mennessä hyvin - jopa vahvoin tuloksin.

NA-KD kertoo aiemmin tänään lähetetyssä lehdistötiedotteessa, että he sulkivat vuoden ensimmäisen neljänneksen, liikkeensä NA-KD.com kautta, vahvalla 80 prosentin kasvulla edellisvuoden samaan jaksoon verrattuna.

Ilmoitus

NA-KD ei juurikaan vaikuta fyysisessä kaupassa, joten Covid-19 -vaikutukset yhtiöön ovat olleet toistaiseksi pienet, vaikka kokonaan se ei ole heitäkään ohittanut. Yhtiö toteaa, että se on myöhästyttänyt tuotantoa ja toimituksia jossain määrin. He ovat myös valmistautuneet viruksen vaikutuksiin, niin lyhyellä kuin keskipitkällä tähtäimellä.

NA-KD.com on suorittanut erittäin hyvin. Kuten monet muutkin yritykset näimme alenemista maaliskuun puolivälissä, mutta olemme nähneet kuun kahden viimeisen viikon aikana positiivista palautumista. Maaliskuun viimeisellä viikolla pääsimme jopa parempaan kuin mitä olimme budjetoineet ja se oli paras myyntiviikkomme vuoden 2020 aikana – kasvua oli 130 prosenttia verrattuna samaan ajanjaksoon edellisenä vuonna. Tammi- ja helmikuun myynti oli vahvaa, joten voimme todeta, että Q1 on mennyt yli odotustemme – koskien niin liikevaihtoa kuin parantunutta tulosta edellisvuoteen verrattuna. Olemme luonnollisesti nöyriä ja varuillamme, kun markkinat näyttävät siltä kuin ne näyttävät juuri nyt, yrityksen toimitusjohtaja ja perustaja Jarno Vanhatapio kertoo lehdistötiedotteessa.

 

Viruksen vaikutukset

Helmikuun puolivälistä alkaen myös NA-KD on tehnyt toimenpiteitä ymmärtääkseen ja vähentääkseen koronan mahdollisia vaikutuksia yritykseen. He ovat muun muassa vähentäneet matkat minimiin. He ovat tehneet toimenpiteitä myös varaston osalta, jotta kolmannen osapuolen henkilöstön terveys ja turvallisuus on taattu.

Vaikka NA-KD:lla on positiivinen asema makroekonomisesta perspektiivistä, koska myymme hintansa veroista muotia ensisijaisesti onlinella, meidän on tehtävä toimenpiteitä vähentääksemme eurooppalaisen offline-markkinoiden sulkemisesta tulleita vaikutuksia. Olemme läpikäyneet kaikki investoinnit ja ”overheadkulut” valmistaaksemme yritystä suhteellisen pitkään ajanjaksoon, jolloin markkinoilla on häiriöitä. Jatkamme kuitenkin töitä entisellä voimalla, kestävän kehityksen -projektiemme kanssa, ja onlinemyyntiämme, Vanhatapio kertoo ja jatkaa uskovansa, että Covid-19 tulee kiihdyttämään kuluttajien siirtymistä offlinelta onlinelle ja suosii näin verkkokauppaa erityisesti muodin alalla.