Myynti laskussa – sulkee 250 myymälää

”Kriisityö on kattanut kaikki osat.”

H&M kertoi vuoden kolmannen neljänneksen tuloksen, mikä on kesäkuun ensimmäisestä päivästä elokuun viimeiseen päivään. Liikevaihto laski miltei 19 prosenttia ja oli 50,8 miljardia Ruotsin kruunua. Paikallisissa valuutoissa liikevaihto laski 16 prosenttia.

Covid-19-tilanne on vaikuttanut myyntiin. Neljänneksen alussa noin 900 konsernin yli 5000 myymälästä suljettiin tilapäisesti ja neljänneksen lopussa suljettiin tilapäisesti 200 liikettä lisää, yhtiö kirjoittaa lehdistötiedotteessa.

Ilmoitus

Konsernin bruttotulos oli 24,8 miljardia Ruotsin kruunua ja vähentyi 22 prosenttia.

H&M on tehnyt nopeita toimia pandemian käsittelemiseksi. Kriisityö on kattanut toiminnan kaikki alueet, mukaan lukien tuotteiden sisäänoston, investoinnit, vuokrat, miehityksen ja rahoituksen. Yhdistettynä todella arvostettuihin kokoelmiin ja tiukkaan kustannuskontrolliin, tämä on johtanut nopeaan tuloksen palautumiseen.

H&M summaa raportissa viimeiset yhdeksän kuukautta joulukuun ensimmäisestä elokuun viimeiseen päivään. Tuolla ajanjaksolla liikevaihto laski kokonaisuudessaan 21 prosenttia ja oli 134,5 miljardia kruunua.

Yhtiö kirjoittaa edelleen, että myynti laski myös syyskuussa.

Tällä hetkellä 166 myymälää, mikä on kolme prosenttia kaikkien myymälöiden määrästä, on edelleen suljettuna. Suuressa osassa myymälöitä on edelleen paikallisia rajoituksia ja rajoitetut aukioloajat. Vuoden 2021 aikana myymäläverkoston määrää vähennetään 250 liikkeellä.