Muotiketjut saavat kritiikkiä – kehottaa ostamaan isot koot verkosta

”Miksemme voi kokeilla vaatteita myymälöissänne?”

Isot ketjut, mutta suuremmat vaatekoot loistavat poissaolollaan fyysisissä liikkeissä. Ruotsalainen iltapäivälehti Expressen kirjoittaa, että tunnetut ketjut, kuten H&M, Cubus ja Lindex, jotka ovat huomattavia toimijoita myös Suomessa, kehottavat asiakkaitaan kääntymään verkkokaupan puoleen, mikäli he haluavat ostaa plus size-kokoja. Tämä tulee ilmi avoimesta kirjeestä, jonka on kirjoittanut asiaan itse törmännyt 31-vuotias Ellinor Elofsson.

Eikö vaatekauppojen tarkoituksena ole, että vaatteita voi sovittaa ennen ostoa? Muussa tapauksessa kaikki kaupankäynti voi yhtä hyvin tapahtua onlinella. Siis miksi myymälöissänne ei ole suurempia kokoja kuin se, mikä on normi? Miksi ohjastatte asiakkaat onlinelle, hän kirjoittaa vapaasti suomennettuna Instagram-postauksessa.

Ilmoitus

Ellinor kertoo edelleen, että julkaisemansa mielipiteen jälkeen niin H&M kuin Lindex ovat olleet häneen yhteydessä ja hän toivoo, että isommat koot löytyvät pian putiikkien hyllyiltä.

Molemmat ketjut sanovat itse, että myös isommat vaatteet löytyvät myymälöistä.

Monet asiakkaistamme suosivat netissä ostamista ja H&M.comilla tarjoamme vielä suuremman valikoiman tuotteita, kokoja ja useampia konsepteja. Sitä paitsi on tapahtunut positiivinen muutos ja yhä useammat konsepteistamme löytyvät nyt koossa 50 myymälöissä, H&M:n lehdistökontakti Håkan Andersson kertoo lehdelle.

 

Testiykkönen Norjassa

Lindex kertoo puolestaan, että myymälöistä on poistettu plus size-osasto sen vuoksi, että kaikki vaatteet löytyvät nyt myös isommassa koossa.

Meidän tavoitteemme Lindexillä on tarjota laaja valikoima kaikille naisille siitä huolimatta, mitä heidän kokonsa on, inspiroivalla tavalla, joka saa heidät tuntemaan itsensä osallisiksi, Lindexin tiedotuspäällikkö Kristina Hermansson sanoo.

Cubus kertoo, että heillä on kokoja XS:stä 2XL:ään myymälöissä ja netistä löytyvät koot XS:stä 3XL:ään.

Cubus valittiin äskettäin testiykköseksi, kun norjalaisohjelma ”TV2 hjelper deg” (TV2 auttaa sinua) tutki kokotarjontaa, Cubuksen marketing manager Johan Jakobsson kertoo.

Ilmoitus

Ehandelin tietoon ei ole tullut ovatko suomalaisasiakkaat törmänneet vastaavaan ongelmaan.